<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/8091>3. yargı reformu paketi
çevreye zararlı</a></h1><p> </p><p style="margin-top: 5px;
margin-right: 0px; margin-bottom: 5px; margin-left: 0px; text-align: justify;
padding-top: 0px; padding-right: 5px; padding-bottom: 0px; padding-left: 5px;
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height:
18px; background-color: rgb(250, 250, 250); ">Birçok çevre davasının
avukatlığını yapan Mehmet Horuş 3. yargı reformu paketinin çevre
davalarını hızlandırmayacağını, aksine Yürütmeyi Durdruma
müessesesini işlevsiz bırakacağını söyledi.</p><p style="margin-top:
5px; margin-right: 0px; margin-bottom: 5px; margin-left: 0px; text-align:
justify; padding-top: 0px; padding-right: 5px; padding-bottom: 0px;
padding-left: 5px; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
12px; line-height: 18px; background-color: rgb(250, 250, 250); ">Geçtiğimiz
günlerde yargıyı hızlandırma amacıyla hazırlanan 3. yargı reformu
paketinin son şekli verilerek Başbakanlığa sevk edildiği açıklandı.
Horuş, Yargı Hizmetlerinin Etkinleştirilmesi Amacıyla Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması ve Basın Yayın Yoluyla İşlenen
Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertlenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
ile 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 27 nci maddesinde
yapılmak istenen değişikliği değerlendirdi.</p><p style="margin-top:
5px; margin-right: 0px; margin-bottom: 5px; margin-left: 0px; text-align:
justify; padding-top: 0px; padding-right: 5px; padding-bottom: 0px;
padding-left: 5px; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
12px; line-height: 18px; background-color: rgb(250, 250, 250); ">Horuş'a
göre: <em>"3. Yargı Paketinde İdari Yargılama Usulü
Kanunu'nun Yürütmeyi Durdurma konusunu düzenleyen 27. maddesinde
yapılmak istenen değişiklikle görülmekte olan idari davalarda
mahkemelerce yürütmeyi durdurma kararı verilebilmesi için davalı
idarenin savunmasının beklenmesi kuralı getiriliyor. Mahkemelerin
işleyişi dikkate alındığında davalı idarenin savunmasının beklenmesi
halinde en erken altı ay ve ortalama bir yıldan önce yürütmeyi durdurma
kararı alma olanağı kalmıyor. Çevre davalarındaki genel uygulamanın
keşif-bilirkişi incelemesi sonucunda karar verilmesi şeklinde olduğu
düşünülürse; mahkeme heyeti ya şantiye alanında ya da projeler hayata
geçirildikten sonra keşif yapabilecek.</em></p><p style="margin-top: 5px;
margin-right: 0px; margin-bottom: 5px; margin-left: 0px; text-align: justify;
padding-top: 0px; padding-right: 5px; padding-bottom: 0px; padding-left: 5px;
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height:
18px; background-color: rgb(250, 250, 250); "><em>Kanun Tasarısı'nda
27.maddeye eklenen 3. fıkra ile "uygulamada etkisi tükenecek olan
idari işlemlerin" idarenin savunması alınmadan yürütmesinin
durdurulmasına olanak sağlanarak getirilen kısıtlama yumuşatılmaya
çalışılmış. Fakat soyut ve hukuki olmayan bir kavramla istisnai olarak
bu yola başvurulabileceği belirtilmiştir. Ayrıca bu durumda dahi mahkeme
bu kararını daha sonra gözden geçirmek koşuluyla yürütmeyi durdurma
kararı verebiliyor. Maddenin gerekçesinde "uygulamada etkisi
tükenecek olan idari işlemler" ile yıkım ve sınır dışı etme
kararlarının kastedildiği belirtiliyor."</em></p><p
style="margin-top: 5px; margin-right: 0px; margin-bottom: 5px; margin-left:
0px; text-align: justify; padding-top: 0px; padding-right: 5px;
padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family: Arial, Helvetica,
sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px; background-color: rgb(250,
250, 250); ">Ekolojik Anayasa Girişimi olarak TBMM Anayasa Uzlaşma
Komisyonu'na sundukları öneriler arasında Çevre Hukuku'nun temel
ilkelerinden olan İhtiyat İlkesi'ne Anayasa'da geniş yer
verilmesini istediklerini belirten Horuş, bu ilkeden hareketle Yürütmeyi
Durdurma müessesinin çevre davalarında daha da güçlendirilmesi
gerekirken yapılmak istenen değişiklikle eldeki hukuksal kazanımların da
yok edileceğini belirtti.</p><p style="margin-top: 5px; margin-right: 0px;
margin-bottom: 5px; margin-left: 0px; text-align: justify; padding-top: 0px;
padding-right: 5px; padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family:
Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px;
background-color: rgb(250, 250, 250); ">Horuş Şöyel devam
etti: <em>"Doğal varlıklar ve yaşam hakkı ile ilgili çevre
davalarında, dava konusu işlemlerin uygulanması halinde her koşulda
telafisi imkansız zararlar vardır. Nitekim pek çok Avrupa ülkesinde
çevre davaları açılır açılmaz yürütmeyi durdurma kararları
veriliyor. Bu değişiklik ise şirketlere, yargısal denetimden kurtulup,
projelerini oldu bittiye getirmeleri için zaman
tanınıyor."</em></p><p style="margin-top: 5px; margin-right: 0px;
margin-bottom: 5px; margin-left: 0px; text-align: justify; padding-top: 0px;
padding-right: 5px; padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family:
Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px;
background-color: rgb(250, 250, 250); ">Mehmet Horuş, TBMM görüşmeleri
sırasında 27. maddenin 3. fıkrasına "çevre davaları"
ifadesinin eklenmesi durumunda çevre açısından mevcut hukuksal
kazanımların usul hukuku açısından korunabileceğini belirtti.</p><p
style="margin-top: 5px; margin-right: 0px; margin-bottom: 5px; margin-left:
0px; text-align: justify; padding-top: 0px; padding-right: 5px;
padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family: Arial, Helvetica,
sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px; background-color: rgb(250,
250, 250); "> </p><hr style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 12px; line-height: 18px; background-color: rgb(250, 250, 250); "
/><p style="margin-top: 5px; margin-right: 0px; margin-bottom: 5px;
margin-left: 0px; text-align: center; padding-top: 0px; padding-right: 5px;
padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family: Arial, Helvetica,
sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px; background-color: rgb(250,
250, 250); "><strong>YARGI HİZMETLERİNİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ AMACIYLA
BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI VE BASIN YAYIN YOLUYLA İŞLENEN
SUÇLARA İLİŞKİN DAVA VE CEZALARIN ERTELENMESİ HAKKINDA KANUN
TASARISI</strong></p><p style="margin-top: 5px; margin-right: 0px;
margin-bottom: 5px; margin-left: 0px; text-align: center; padding-top: 0px;
padding-right: 5px; padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family:
Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px;
background-color: rgb(250, 250, 250); "> </p><p style="margin-top: 5px;
margin-right: 0px; margin-bottom: 5px; margin-left: 0px; text-align: justify;
padding-top: 0px; padding-right: 5px; padding-bottom: 0px; padding-left: 5px;
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height:
18px; background-color: rgb(250, 250, 250); "><strong>MADDE 40</strong>- 2577
sayılı Kanunun 27 nci maddesinin (2) numaralı fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, maddeye (2) numaralı fıkradan sonra gelmek
üzere aşağıdaki (3) numaralı fıkra eklenmiş, diğer fıkralar buna
göre teselsül ettirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.</p><p style="margin-top: 5px; margin-right: 0px; margin-bottom:
5px; margin-left: 0px; text-align: justify; padding-top: 0px; padding-right:
5px; padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family: Arial, Helvetica,
sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px; background-color: rgb(250,
250, 250); ">"2. Danıştay veya idari mahkemeler, idari işlemin
uygulanması halinde telafisi güç veya imkansız zararların doğması ve
idari işlemin açıkça hukuka aykırı olması şartlarının birlikte
gerçekleşmesi durumunda, davalı idarenin savunması alındıktan veya
savunma süresi geçtikten sonra gerekçe göstererek yürütmenin
durdurulmasına karar verebilirler. Ancak, dava dilekçesi ve eklerinden
yürütmenin durdurulması isteminin yerinde olmadığı anlaşılırsa,
davalı idarenin savunması alınmaksızın istem reddedilebilir."</p><p
style="margin-top: 5px; margin-right: 0px; margin-bottom: 5px; margin-left:
0px; text-align: justify; padding-top: 0px; padding-right: 5px;
padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family: Arial, Helvetica,
sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px; background-color: rgb(250,
250, 250); ">"3. Uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari işlemlerin
yürütülmesi, ikinci fıkradaki hüküm çerçevesinde yeni bir karar
verilinceye kadar, idarenin savunması alınmaksızın
durdurulabilir."</p><p style="margin-top: 5px; margin-right: 0px;
margin-bottom: 5px; margin-left: 0px; text-align: justify; padding-top: 0px;
padding-right: 5px; padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family:
Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px;
background-color: rgb(250, 250, 250); ">"9. Aynı sebeplere dayanılarak
ikinci kez yürütmenin durdurulması isteminde bulunulamaz."</p><p
style="margin-top: 5px; margin-right: 0px; margin-bottom: 5px; margin-left:
0px; text-align: justify; padding-top: 0px; padding-right: 5px;
padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family: Arial, Helvetica,
sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px; background-color: rgb(250,
250, 250); "> </p><p style="margin-top: 5px; margin-right: 0px;
margin-bottom: 5px; margin-left: 0px; text-align: justify; padding-top: 0px;
padding-right: 5px; padding-bottom: 0px; padding-left: 5px; font-family:
Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height: 18px;
background-color: rgb(250, 250, 250);
">Kaynak: <strong>cevrehukuku.net</strong></p><p> </p>
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder