29 Haziran 2011 Çarşamba

DDK: Maden kazaları kaçınılmaz

<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/6963>DDK: Maden kazaları
kaçınılmaz</a></h1><p>Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme
Kurulu&#39;nun, d&uuml;nyanın en &ouml;l&uuml;mc&uuml;l madenlerine sahip
olan T&uuml;rkiye madenlerine ilişkin raporunda ilk tespit &quot;kazalar
ka&ccedil;ınılmaz&quot; oldu. Başbakan Erdoğan da 30 iş&ccedil;inin
&ouml;ld&uuml;ğ&uuml; Karadon faciası i&ccedil;in &quot;kader&quot;
demişti.<br />
<br />
Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu, madenlerde yaşanan iş
kazalarına ilişkin hazırladığı raporu Başbakanlık&#39;a
g&ouml;nderdi. Raporda, kazaların &ouml;nlenmesine y&ouml;nelik tedbirlerin
yetersizliğine dikkat &ccedil;ekilirken, denetim zafiyetine de vurgu
yapıldı. Aynı zamanda, patronların &quot;gereksiz maliyet&quot; olarak
g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml; iş&ccedil;ilerin eğitiminin &ouml;nemli olduğu
belirtildi. Raporun ilgin&ccedil; detaylarından birisi ise maden
iş&ccedil;ilerinin &quot;sağlık ve g&uuml;venlik&quot; yerine
&quot;iş&quot; istediği y&ouml;n&uuml;ndeki tespit oldu. Ancak, raporun
girişinde b&uuml;t&uuml;n tedbirler alınsa dahi kazaların
ka&ccedil;ınılmaz olduğu kaydedildi.<br />
<br />
<strong>DDK&#39;NIN İLK S&Ouml;Z&Uuml;: KA&Ccedil;INILMAZ</strong><br />
<br />
Rapor, Başbakan Erdoğan&#39;ın 17 Mayıs 2010&#39;da Zonguldak
Karadon&#39;da meydana gelen ve 30 iş&ccedil;inin yaşamını yitirdiği
maden kazasıyla ilgili &quot;kader&quot; a&ccedil;ıklamasını destekler
nitelikte.<br />
<br />
Raporda, hazırlık s&uuml;reci ve raporun i&ccedil;eriğine ilişkin geniş
bilgiler anlatıldıktan sonra ifade edilen ilk s&ouml;zler ş&ouml;yle:
&quot;Madencilik sekt&ouml;r&uuml;nde, iş kazalarının bir kısmı
&#39;ka&ccedil;ınılmaz&#39; olarak kabul edilmektedir.
Ka&ccedil;ınılmazlık oranı, sekt&ouml;r&uuml;n y&uuml;ksek riskli
&ouml;zelliği nedeniyle diğer işkollarındaki ka&ccedil;ınılmazlık
oranından daha y&uuml;ksektir. Ancak, b&uuml;t&uuml;n tedbirler alınsa dahi
meydana gelebilen, işin mahiyetinden kaynaklanan ka&ccedil;ınılmaz kazalar
dışında; havalandırma ve tahkimat noksanlıkları gibi &ccedil;eşitli
konulardaki işletme uygulamalarından kaynaklanan kazalar
&ccedil;oğunluktadır&quot; denildi.<br />
<br />
Raporda, kazaların nedenine ilişkin benzerlikler ş&ouml;yle sıralandı:
&quot;Risk değerlendirmesi yapılmaması, taşeronluk/alt işverenlik
uygulaması, &uuml;retim zorlaması, ge&ccedil;miş kazalardan ders
alınmaması, grizu riskine karşı &ouml;nlemlerin yetersiz olması, kontrol
ve degaj sondajlarının yeterince yapılmaması, delme-patlatma işlemindeki
d&uuml;zensizlikler, &ccedil;alışanlarda CO maskesi bulunmaması, gaz
izleme ve ikaz sistemlerinin yetersizliği, havalandırma yetersizliği,
grizu emniyetli elektrikli cihaz ve ekipmanlar ile ilgili sorunlar,
nefeslik-ka&ccedil;amak yolu ile ilgili yetersizlikler, maden işletmelerinde
i&ccedil; denetim hizmetlerinin yetersizliği, kamu birimleri denetimlerinin
etkinsizliği, mesleki eğitim ve iş g&uuml;venliği k&uuml;lt&uuml;r&uuml;
noksanlıkları.&quot;<br />
<br />
<strong>D&Uuml;NYADA HER YIL 2 MİLYON KİŞİ İŞ KAZASINDAN
&Ouml;L&Uuml;YOR</strong><br />
<br />
Raporda, ILO verileri de aktarıldı. Buna g&ouml;re, her yıl 2 milyon 200
bin insan iş kazaları ve meslek hastalıkları nedeniyle hayatını
kaybediyor. T&uuml;m d&uuml;nyada her yıl 270 milyon iş kazası ve 160
milyon iş kaynaklı hastalık yaşanıyor. Her yıl 438 bin &ccedil;alışan
iş yerinde karşılaştığı zehirli maddeler nedeniyle yaşamını
yitiriyor, t&uuml;m kanser vakalarının y&uuml;zde 10&#39;unu mesleki
kanserler oluşturuyor.<br />
<br />
SGK istatistiklerine g&ouml;re ise son 5 yılda k&ouml;m&uuml;r madenciliği
işletmelerinde 30 bin 154 iş kazası meydana geldi. Bu rakam,
b&uuml;t&uuml;n sekt&ouml;rlerdeki toplam iş kazası sayısının yaklaşık
y&uuml;zde 8&#39;ini oluşturuyor.<br />
<br />
<strong>İLK TESPİT: KAZALAR &Ouml;NLENMİYOR</strong><br />
<br />
Raporda, &ccedil;alışmaların ortaya &ccedil;ıkardığı ilk tespitin;
risklerin &ouml;nceden değerlendirilerek &ouml;nlenmesinde ciddi eksiklikler
olduğu kaydedildi. Bu eksikliklere ilişkin ise ş&ouml;yle denildi:
&quot;İşverenlerin kaza maliyetlerini azaltıcı &ouml;nlemlere yeterince
&ouml;nem vermemeleri, donanımlı ve tecr&uuml;beli iş g&uuml;venliği
uzmanı sayısının yetersizliği, risk değerlendirmesinin iş yerlerine
&ouml;zel hazırlanmaması ve iş yerinin koşullarına uygun
olmaması.&quot;<br />
<br />
<strong>YASAL MEVZUATTA DEĞİŞİKLİK YAPILMALI</strong><br />
<br />
Raporda, madencilik sekt&ouml;r&uuml;nde; iş sağlığı ve g&uuml;venliği
mevzuatı ile ilgili ILO s&ouml;zleşmelerine uygun d&uuml;zenlemeler
yapılması, İş Sağlığı ve G&uuml;venliği Kanun tasarısının
sekt&ouml;rdeki b&uuml;t&uuml;n paydaşların katılımı ile g&ouml;zden
ge&ccedil;irilerek kanunlaştırılması gerektiği belirtildi. Ayrıca, İş
Sağlığı ve G&uuml;venliği Genel
M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;&#39;n&uuml;n iş&ccedil;i ve işveren
temsilcilerinin g&ouml;r&uuml;şlerini de alarak &quot;Yeraltı
K&ouml;m&uuml;r Madenlerinde Sağlık ve G&uuml;venliğe İlişkin ILO
Uygulama Rehberi&quot;nin T&uuml;rkiye&#39;ye g&ouml;re d&uuml;zenleyerek
y&ouml;netmelik haline getirmesi gerektiği ifade edildi.<br />
<br />
Raporda, &quot;Madencilik sekt&ouml;r&uuml;ne ilişkin kurumsal yapı ile
ilgili en &ouml;nemli sorunlardan birisini; &ouml;zellikle iş&ccedil;i
sağlığı ve iş g&uuml;venliği konularında g&ouml;rev ve yetkilerin net
olarak belirlenememiş olması ve hangi konulardan hangi birimin sorumlu
olduğunun kapsamlı tanımlayıcı/işlevsel bir bi&ccedil;imde ortaya
konulamamış olması oluşturmaktadır&quot; denildi.<br />
<br />
<strong>DENETİMDE ZAFİYET</strong><br />
<br />
Raporda, denetim sisteminin; g&ouml;rev ve yetki tanımlamaları, izlenen
y&ouml;ntem ve s&uuml;re&ccedil;lerde yaşanan sorunlar nedeniyle ciddi bir
zafiyet alanı oluşturduğuna dikkat &ccedil;ekildi. Kazalarda, denetim
yetersizliğinden kaynaklanan nedenlerin &ouml;ne &ccedil;ıktığı ifade
edildi.<br />
<br />
Denetim yapan kurumlar olarak &Ccedil;alışma Bakanlığı İş Teftiş
Kurulu ile Enerji Bakanlığı Maden İşleri Genel
M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml; arasında işbirliği bulunmadığı
belirtildi, bazı maden ocakları uzun s&uuml;re denetlenmemişken bazı
ocakların birka&ccedil; g&uuml;n arayla farklı iki kurumca
denetlenebildiğin g&ouml;r&uuml;ld&uuml;ğ&uuml; kaydedildi. Denetim
alanındaki &ccedil;ok başlılığa dikkat &ccedil;ekildi.<br />
<br />
Raporda, &quot;Denetim periyot ve s&uuml;releri, denetimin i&ccedil;eriği,
denetim s&uuml;recinin etkisizliği, kontrol denetimlerinin yeterince
yapılmaması ve m&uuml;eyyidelerin yetersizliği ile bağlantılı temel
sorunların giderilmesi, kurumsal yapıların g&ouml;rev
&ccedil;akışmasını ortadan kaldıracak şekilde yeniden
d&uuml;zenlenmesi, karar alma s&uuml;re&ccedil;lerinin hızlandırılması ve
etkinliğinin artırılması gerekmektedir&quot; denildi.<br />
<br />
<strong>PATRONLAR EĞİTİMİ GEREKSİZ MALİYET OLARAK
G&Ouml;R&Uuml;YOR</strong><br />
<br />
Raporda, kazaların nedenleri arasında bir diğer &ouml;nemli eksikliğin
eğitim olduğu kaydedildi. Maden iş&ccedil;ilere yeterli mesleki eğitimin
verilmediği, bu doğrultuda gerekli altyapının oluşturulmadığı, en
riskli sekt&ouml;rler arasında olmasına rağmen eğitim seviyesi
d&uuml;ş&uuml;k iş&ccedil;ilerin &ccedil;alıştırıldığı ve eğitim
konusunda mevzuatın yerine getirilmedi, patronların eğitimi zaman kaybı
ve gereksiz maliyet<br />
olarak algılandığı belirtildi.<br />
<br />
Raporda, Milli Eğitim Bakanlığı&#39;nın maden iş&ccedil;ilerine
y&ouml;nelik oluşturduğu eğitim m&uuml;fredatının bir an &ouml;nce
uygulamaya konulması gerektiği, denetimlerde eğitimin değerlendirilmesi
gerektiği ifade edildi.<br />
<br />
&quot;&Ccedil;alışma sonucunda, kazalar ile piyasa yapısı arasında da
yakın bir irtibatın olduğu g&ouml;zlemlenmiştir&quot; denilen raporda,
maden işletmelerinin b&uuml;y&uuml;k &ccedil;oğunluğunun
k&uuml;&ccedil;&uuml;k ve orta &ouml;l&ccedil;ekli işletmeler olduğu ve
bunların iş sağlığı ve g&uuml;venliği ile ilgili yatırım yapma
konusunda sıkıntıları bulunduğu belirtildi. Raporda,
k&uuml;&ccedil;&uuml;k ve orta &ouml;l&ccedil;ekli iş yerlerinde tahkimat
planları ve talimatlarının yeterince uyulmadığının tespit edildiğine
dikkat &ccedil;ekildi. Bu nedenle mali yapısı g&uuml;&ccedil;l&uuml;,
kurumsal/etkin y&ouml;netim anlayış ve kabiliyetine sahip şirketleri
teşvik edici politikalar geliştirilmesi gerektiği kaydedildi. Bu kapsamda
bilgi ve teknoloji transferinin teşvik edici bir madencilik politikası
belirlenmesinin yararlı olacağı ifade edildi.<br />
<br />
Raporda, linyit kaynaklarının kullanımının &ouml;zendirilmesinin de
sekt&ouml;rde g&uuml;&ccedil;l&uuml; piyasa akt&ouml;rlerinin faaliyet
g&ouml;stermesine ve mevcut işletmelerin bu y&ouml;nde gelişmesine katkı
sağlayacağı savunuldu.<br />
<br />
<strong>KENDİ HALİNE BIRAKILMIŞ</strong><br />
<br />
Raporda, iş sağlı ve g&uuml;veliği ile ilgili k&uuml;lt&uuml;r&uuml;n;
bilin&ccedil;li &ccedil;aba ve y&ouml;ntemlerle oluşturulması yerine kendi
halinde bir gelişime bırakıldığına dikkat &ccedil;ekildi.<br />
<br />
<strong>İŞ, SAĞLIKTAN &Ouml;NCE GELİYOR</strong><br />
<br />
Raporda ş&ouml;yle denildi: &quot;Sorunların temellerine inildiğinde
toplumda ve daha dar manada &ccedil;alışanlar arasında iş sağlığı ve
g&uuml;venliği talebinin yeterli seviyede olmadığı, iş talebinin
sağlık ve g&uuml;venlik talebinden &ccedil;ok &ouml;nde geldiği
anlaşılmaktadır. Bu nedenle, bilin&ccedil;lendirme &ccedil;alışmaları
ile iş sağlığı ve g&uuml;venliğine ilişkin talep eksikliğinin
giderilmesi gerekmektedir.&quot;<br />
<br />
Bunun i&ccedil;in mesleki eğitim başta olmak &uuml;zere her
t&uuml;rl&uuml; bilgilendirme ve bilin&ccedil;lendirme
&ccedil;alışmalarının y&uuml;r&uuml;t&uuml;lmesi gerektiği, ayrıca
maden ocaklarında belirli standartlara sahip te&ccedil;hizat kullanılması
gerektiği belirtildi.<br />
<br />
Kalibrasyon gerekliliğine dikkat &ccedil;ekilen raporda,
&quot;&Uuml;lkemizde, madenlerde kullanılan elektrikli cihaz ve
ekipmanların test ve kalibrasyon hizmetlerini g&ouml;recek, iş sağlığı
ve g&uuml;venliği te&ccedil;hizatının kalibrasyon ve testlerini yaparak
belgelendirebilecek akredite birimler mevcut değildir. Devlet hem
&ccedil;ıkardığı mevzuatla bazı hususları zorunlu kılmış hem de bu
zorunluluğu karşılayacak birimleri oluştur(a)mamıştır&quot;
denildi.<br />
<br />
<strong>SAĞLIKLI VERİLER YOK</strong><br />
<br />
Raporda, madencilik sekt&ouml;r&uuml; işletmelerinin sayısı,
t&uuml;r&uuml; ve &ccedil;eşidi ile iş sağlığı ve g&uuml;venliği
alanında istatistiki veri sorunu yaşandığı da ifade edildi. Maden
İşleri Genel M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml; kayıtlarının yeterince
sistematik olmadığı tespit edildi. Raporda, &quot;Somut bir değerlendirme
yapabilmek i&ccedil;in iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili
&ouml;l&ccedil;&uuml;lebilir hedeflerin konulması gerekmektedir. Ancak
konuyla ilgili istatistiklerin yayınlanmasındaki gecikme ve verilerin
g&uuml;venilirliği sorunları nedeniyle bu t&uuml;r hedeflerin konulmasında
ve değerlendirilmesinde zorluklar yaşanmaktadır&quot; denildi.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p><em><strong>Kaynak: Etha</strong></em></p>

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder