21 Haziran 2011 Salı

III. ENERJİ VERİMLİLİĞİ KONGRESİ SONUÇ BİLDİRİSİ YAYIMLANDI

<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/6920>III. ENERJİ
VERİMLİLİĞİ KONGRESİ SONUÇ BİLDİRİSİ
YAYIMLANDI</a></h1><p>&nbsp;</p>
<div>
Makina M&uuml;hendisleri Odası Kocaeli Şubesinin
y&uuml;r&uuml;t&uuml;c&uuml;l&uuml;ğ&uuml;nde, 31 Mart&ndash;2 Nisan 2011
tarihlerinde Gebze&rsquo;de ger&ccedil;ekleştirilen III. Enerji Verimliliği
Kongresi sonu&ccedil; bildirisi yayımlandı.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
III. Enerji Verimliliği Kongresi, TMMOB Makina M&uuml;hendisleri Odası
Kocaeli Şubesinin y&uuml;r&uuml;t&uuml;c&uuml;l&uuml;ğ&uuml;nde, 31 Mart-2
Nisan 2011 tarihlerinde Gebze&lsquo;de T&Uuml;BİTAK Ulusal Metroloji
Enstit&uuml;s&uuml;nde, 700 civarında katılımcıyla
ger&ccedil;ekleştirilmiştir. Kongre, 3 kamu kuruluşu, 7 sivil toplum
kuruluşu ve 10 &uuml;niversite tarafından desteklenmiştir. Etkinliğe
TMMOB ile bağlı Odaların y&ouml;neticileri, MMO Merkez ve Şube
Y&ouml;neticileri, Bayındırlık ve İskan Bakanı ve Bayındırlık ve
İskan Bakanlığı Yapı İşleri Genel M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;,
Elektrik İşleri Et&uuml;t İdaresi, &Ccedil;evre ve Orman Bakanlığı,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, T&Uuml;BİTAK, &uuml;niversitelerden
akademisyenler, meslek &ouml;rg&uuml;tleri, sekt&ouml;rel dernekler,
&ouml;zel ve kamu kuruluşlarından uzmanlar ile T&uuml;rkiye&lsquo;nin
enerji sekt&ouml;r&uuml;nde etkili olan firma ve kurum temsilcileri
katılmıştır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
III. Enerji Verimliliği Kongresinin a&ccedil;ılış oturumunda, belirlenen
ana tema kapsamında &quot;T&uuml;rkiye&lsquo;de Enerji Verimliliği Nerede,
Sorunlar ve &Ccedil;&ouml;z&uuml;mleri&quot; başlığı altında Enerji
Verimliliği Kanununun y&uuml;r&uuml;rl&uuml;ğe girmesi ve sonrasında
yayımlanan y&ouml;netmelikler sonucu enerji verimliliğinde &uuml;lke olarak
geldiğimiz yeri ve hala mevzuat a&ccedil;ısından a&ccedil;ıkta duran
konuları, &ouml;zellikle uygulamadaki sorunlar ile
&ccedil;&ouml;z&uuml;mlerine y&ouml;nelik &ouml;neri ve g&ouml;r&uuml;şler
tartışmaya a&ccedil;ılmıştır. Ayrıca, &ccedil;eşitli tebliğler
&ccedil;er&ccedil;evesinde; T&uuml;rkiye&lsquo;de enerji
sekt&ouml;r&uuml;n&uuml;n durumu, &uuml;lkemizdeki finansman imkanları,
enerji verimliliği ve istihdam, binalarda, sanayide ve ulaşımda enerji
tasarrufu imkanları, diğer &uuml;lkelerdeki enerji verimliliği
politikaları, iklim değişikliği ve &uuml;lkemize maliyeti, enerji
verimliliğinin ekonomisi, enerji ve &ccedil;evre, enerji &uuml;retim
tarafında verimlilik ve alternatif enerji kaynaklarını uygulamaları ve
yerli teknolojileri konularında bilgi ve g&ouml;r&uuml;şler
katılımcılarla paylaşılmıştır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
Kongrede 11 sunum oturumunda 53 bildiri sunulmuştur. Ayrıca, &quot;Enerji
Et&uuml;tleri ve Enerji Verimliliği Projelerinin Hazırlanması&quot;
konusunda yaklaşık 108 kişinin katıldığı bir g&uuml;nl&uuml;k bir
eğitim semineri yapılmıştır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
Kongrede yapılan tartışma ve sunulan bildiriler ile ifade edilen
g&ouml;r&uuml;şlerden hareketle, enerji ve enerji verimliliği ile ilgili
olarak aşağıdaki genel &ouml;neriler ile sanayi, konut ve ulaştırma
sekt&ouml;rlerine y&ouml;nelik &ouml;neriler ilgili kurum ve kuruluşlar ile
kamuoyunun dikkatine sunulmaktadır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
1. &nbsp; &nbsp; &nbsp;Enerjiden yararlanmak &ccedil;ağdaş bir insanlık
hakkıdır. Bu nedenle, enerjinin t&uuml;m t&uuml;keticilere yeterli,
kaliteli, s&uuml;rekli, d&uuml;ş&uuml;k maliyetli ve
s&uuml;rd&uuml;r&uuml;lebilir bir şekilde sunulması temelinde; enerji
politikalarının &uuml;retimden t&uuml;ketime b&uuml;t&uuml;nc&uuml;l
yaklaşımla ele alınması ve y&ouml;netilmesi esas olmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
2. &nbsp; &nbsp; &nbsp;&Uuml;lkemizde enerji sekt&ouml;r&uuml;nde
1980&lsquo;lerden bu yana uygulanan politikalarla toplumsal ihtiya&ccedil;lar
ve bunların karşılanabilirliliği arasındaki a&ccedil;ı her ge&ccedil;en
g&uuml;n daha da artmaktadır. D&uuml;nyada enerji bağımsızlığı,
&uuml;lke bağımsızlığının bir par&ccedil;ası olarak
g&ouml;r&uuml;lmektedir. Bu yaklaşımın T&uuml;rkiye&lsquo;de
&ouml;zellikle hakim olması gereklidir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
3. &nbsp; &nbsp; &nbsp;&Uuml;lkemiz ger&ccedil;ekleri de g&ouml;z
&ouml;n&uuml;ne alınmak şartıyla, enerji sekt&ouml;r&uuml;n&uuml;n gerek
stratejik &ouml;nemi, gerekse kaynakların rasyonel kullanımı ve
d&uuml;zenleme, planlama, eşg&uuml;d&uuml;m ve denetleme faaliyetlerinin
koordinasyonu a&ccedil;ısından merkezi bir yapıya ihtiya&ccedil;
vardır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
4. &nbsp; &nbsp; &nbsp;Enerji &uuml;retiminde ağırlık; yerli, yeni ve
yenilenebilir enerji kaynaklarına verilmelidir. Enerji planlamaları, ulusal
ve kamusal &ccedil;ıkarların korunmasını, toplumsal yararın
artırılmasını, yurttaşların ucuz, s&uuml;rekli ve g&uuml;venilir
enerjiye kolaylıkla erişebilmesini hedeflemelidir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
5. &nbsp; &nbsp; &nbsp;T&uuml;rkiye&lsquo;de enerji verimliliği konusu
1980&lsquo;li yıllardan itibaren &ccedil;alışılmaya başlanmış olmakla
birlikte, bug&uuml;ne kadar enerji ihtiyacını yeni enerji arzı ile
karşılamaya &ccedil;alışan politikalar, ulusal ve uluslararası lobilerin
etkisiyle enerji tasarrufu i&ccedil;in yapılacak yatırımların
&ouml;n&uuml;ne ge&ccedil;miştir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
6. &nbsp; &nbsp; &nbsp;&Uuml;lkemizde yatırım aşamasında &ouml;nemli
boyutta yenilenebilir enerji potansiyeli mevcuttur. Yenilenebilir
kaynaklardan elektrik &uuml;retimin yaygınlaşması i&ccedil;in Ar-Ge
&ccedil;alışmalarına ihtiya&ccedil; vardır. Bu y&ouml;nde yasal altyapı
ve finans kaynakları mevcuttur. Ancak devlet, &ouml;zel sekt&ouml;r ve
araştırma kuruluşları yeni teknolojilerin gelişmesinde,
yaygınlaşmasında ve kullanılmasında sıkı işbirliği i&ccedil;inde
olmalı ve bu doğrultudaki &ccedil;alışmalar desteklenmelidir. Bu
yatırımlar i&ccedil;in projesinden başlayarak gerekli te&ccedil;hizatın
&uuml;lke i&ccedil;inde &uuml;retilmesi, bakım ve onarımın yapılması
sağlanmalıdır. Bu tesislerin kurulması ve işletilmesi ile &uuml;lke
i&ccedil;inde katma değer, teknolojik yetkinlik ve ciddi bir istihdam
yaratılacaktır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
7. &nbsp; &nbsp; &nbsp;ETKB tarafından arz g&uuml;venliği i&ccedil;in
gerekli &ouml;nlemler, orta ve uzun vade beklenti ve olasılıkları g&ouml;z
&ouml;n&uuml;ne alınarak ve m&uuml;mk&uuml;n olduğunca &ouml;z
kaynaklarımız &ccedil;er&ccedil;evesinde belirlenmeli ve kriz durumları
i&ccedil;in uygulanabilir Acil Eylem Planları hazırlanmalıdır. Bu Acil
Eylem Planlarının bel kemiği Talep Tarafı Y&ouml;netimi
olmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
8. &nbsp; &nbsp; &nbsp;Enerji sekt&ouml;r&uuml;nde s&uuml;regelen ve
sorunlara &ccedil;&ouml;z&uuml;m getirmediği ortaya &ccedil;ıkan kamu
kurumlarını k&uuml;&ccedil;&uuml;ltme, işlevsizleştirme,
&ouml;zelleştirme ama&ccedil;lı politika ve uygulamalar son bulmalı;
mevcut kamu kuruluşları etkinleştirilmeli ve
g&uuml;&ccedil;lendirilmelidir. Yetişmiş ve nitelikli insan
g&uuml;c&uuml;m&uuml;z &ouml;zelleştirme uygulamaları ve politik
m&uuml;dahalelerle tasfiye edilmemelidir. Enerjinin &uuml;retimi ve
y&ouml;netiminde en temel unsur olan insan kaynağımızın eğitimi,
istihdamı, &uuml;creti v.b. konular enerji politikalarının temeli
olmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
9. &nbsp; &nbsp; &nbsp;T&uuml;m enerji sekt&ouml;rleri (petrol, doğal gaz,
k&ouml;m&uuml;r, hidrolik, jeotermal, r&uuml;zgar, g&uuml;neş, biyoyakıt
vb.) i&ccedil;in &quot;Strateji Belgeleri&quot; hazırlanmalıdır. Daha
sonra b&uuml;t&uuml;n bu alt sekt&ouml;r strateji belgelerini dikkate alan
Yenilenebilir Enerji Stratejisi ve Faaliyet Planı ile T&uuml;rkiye Genel
Enerji Strateji Belgesi ve Faaliyet Planı oluşturulmalıdır. Bu strateji
belgeleri Kalkınma Planları &ouml;zel ihtisas komisyonu
&ccedil;alışmalarında olduğu gibi, ilgili kamu kuruluşlarının yanı
sıra; &uuml;niversiteler, bilimsel araştırma kurumları, meslek odaları
ve &ouml;zel sekt&ouml;r derneklerinin desteği ile katılımcı bir
s&uuml;re&ccedil; ile hazırlanmalıdır. Bu ama&ccedil;la, enerji
kaynaklarının &uuml;retimi ile t&uuml;ketim planlamasında, strateji,
politika ve &ouml;nceliklerin tartışılıp, yeniden belirleneceği,
toplumun t&uuml;m kesimlerinin ve konunun t&uuml;m taraflarının
g&ouml;r&uuml;şlerini ifade edebileceği geniş katılımlı bir
&quot;Ulusal Enerji Platformu&quot; oluşturulmalıdır. Ayrıca ETKB
b&uuml;nyesinde, bu platformla eşg&uuml;d&uuml;m i&ccedil;inde olacak bir
&quot;Ulusal Enerji Strateji Merkezi&quot; kurulmalı veya bakanlık
b&uuml;nyesindeki strateji ile ilgili birimler bu y&ouml;nde
işlevselleştirilmelidir. Bu merkezde yerli kaynaklar ve yenilenebilir
enerji kaynaklarını dikkate alan enerji yatırımlarına y&ouml;n verecek
enerji arz talep projeksiyonları, Ar-Ge ihtiya&ccedil;ları hazırlanıp
sekt&ouml;re sunulmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
10. &nbsp;Enerji yatırımlarına lisans verilirken, ulusal ve kamusal
&ccedil;ıkarları g&ouml;zeten ve toplumsal yararı esas alarak
hazırlanmış olan Enerji Talep ve Yatırım Tahminleri esas alınmalı,
ithal k&ouml;m&uuml;r ve doğal gaz yakıtlı yeni santral projeleri,
elektrik enerjisi &uuml;retimi i&ccedil;inde ithal kaynakların payının
d&uuml;ş&uuml;r&uuml;lmesini &ouml;ng&ouml;ren hedef ve politikalara uygun
olmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
11. &nbsp;Elektrik &uuml;retimi ve dağıtımı kayıpları konusunda
yeterli seviyede &ccedil;alışmalar ve ekonomik ara&ccedil;lar yoktur.
Elektrik &Uuml;retiminde verim, kritik altı santrallerde % 30-37, s&uuml;per
kritik santrallerde % 39-43, k&ouml;m&uuml;r entegre gazlaştırma kombine
&ccedil;evrim santrallerinde % 50-51 iken kojenerasyonla daha da
artırılabilir. Bu nedenle rehabilitasyon &ccedil;alışmaları, yeni
kapasite ve daha fazla &uuml;retim i&ccedil;in en ekonomik yoldur.
Santralleri kojenerasyon tesisi olarak kurarak buhar ve baca gazının da
değerlendirilmesi hem daha ekonomik, hem de emisyonları
d&uuml;ş&uuml;r&uuml;c&uuml; bir uygulamadır. Santral buharıyla şehir
ısıtması Kuzey, Doğu ve Orta Avrupa&lsquo;da &ccedil;ok yaygın bir
uygulamadır. &Uuml;lkemizde bir&ccedil;ok &ccedil;alışma ve tartışma
olmasına rağmen yıllardır başlatılamamıştır. &Ouml;te yanda,
pulverize taş k&ouml;m&uuml;r&uuml; yakan % 36 verimle &ccedil;alışan bir
sub kritik santral MWh başına 0,9 ton CO2 &ccedil;ıkarırken, % 46 verimle
&ccedil;alışan s&uuml;per kritik santral MWh başına 0,7 ton CO2
&ccedil;ıkarmaktadır. Bu CO2 emisyonunda % 20&lsquo;nin &uuml;zerinde bir
d&uuml;ş&uuml;ş anlamına gelmektedir. CO2 emisyonu a&ccedil;ısından yeni
k&ouml;m&uuml;r santrallerine teknoloji y&ouml;nlendirmesi i&ccedil;in
mevzuat d&uuml;zenlemesi yapılmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
12. &nbsp;Hali hazırdaki enerji sistemi altyapısını değiştirmek
karmaşık bir problemdir. Ancak Kyoto Protokol&uuml;&lsquo;ne taraf
olunması nedeniyle ileriki yıllar i&ccedil;in yapılacak talep tahminleri
ve enerji planlamalarının; d&uuml;ş&uuml;k karbon, yerli kaynak,
yenilenebilir enerji, yerli teknoloji, daha &ccedil;ok istihdam ve maksimum
enerji verimliliği &ouml;l&ccedil;&uuml;tleri &ccedil;er&ccedil;evesinde
&ccedil;&ouml;z&uuml;mlenerek yapılması gereklidir. Enerji talep
tahminleri, yaratacakları karbon yoğunlulukları ile birlikte kamuoyuna
duyurulmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
13. &nbsp;T&uuml;rkiye gibi kalkınmakta olan &uuml;lkelerde, k&uuml;resel
iklim değişikliği problemiyle m&uuml;cadelede en etkili ve en ekonomik
ara&ccedil; enerji verimliliğinin artırılması, enerji yoğunluğunun
azaltılması ve enerji tasarrufudur. Sekt&ouml;rel enerji verimliliği
artış planları ve uygulamalarının karbon yoğunluluklarına etkisi
belirlenerek izlenmelidir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
14. &nbsp;T&uuml;rkiye, Protokol kabul edildiğinde S&ouml;zleşmeye taraf
olmadığı i&ccedil;in Protokol&uuml;n EK-B listesinde yer almamıştır.
T&uuml;rkiye&lsquo;nin ilk y&uuml;k&uuml;ml&uuml;l&uuml;k d&ouml;neminde
(2008-2012) sayısallaştırılmış sera gazı emisyon azaltım veya
sınırlama y&uuml;k&uuml;ml&uuml;l&uuml;ğ&uuml; yoktur. 2012 sonrası
uluslararası iklim rejimine y&ouml;nelik m&uuml;zakereler devam etmektedir.
Ulusal İklim Değişikliği Strateji Belgesinde; enerji, sanayi,
ulaştırma, tarım ve ormancılık, atık gibi sekt&ouml;rlere ait kısa,
orta ve uzun vadeli politika hedefleri belirlenmiştir. T&uuml;rkiye-2023
İklim Hedefleri; D&uuml;ş&uuml;k Karbonlu Kalkınma Modeli, Temiz
&Uuml;retim ve &Uuml;retimde Verimlilik, Ar-Ge &Ccedil;alışmaları, Yeni
(yeşil) İstihdam Alanları, İklim Dostu Teknoloji Transferi, Geleneksel
Enerji Kaynaklarından Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Ge&ccedil;iş
olarak belirlenmiştir. T&uuml;m bu hedeflerin tutturulması tam bir
sekt&ouml;rel katılımcılık ve paydaşlık gerektirmektedir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
15. &nbsp;Enerji a&ccedil;ısından dışa bağımlı olan &uuml;lkemizde
enerjinin verimli kullanımı, &ccedil;eşitli d&uuml;zeylerde ulusal
hedefleri olan bir politika haline getirilmelidir. &Uuml;lkemizde enerji
verimliliği potansiyeli en az % 25, bunun karşılığı da yaklaşık
olarak 25 milyon TEP&lsquo;dir. Bu potansiyel rakamı 50.000 tam zamanlı
işi tanımlamaktadır. 2-3 katı yan işlerle birlikte istihdamın
150.000&lsquo;lere ulaşabileceğini s&ouml;ylemek m&uuml;mk&uuml;nd&uuml;r.
İşsizliğin &ouml;zellikle y&uuml;ksek &ouml;ğrenimli teknik eğitim
almış gen&ccedil;ler arasında b&uuml;y&uuml;k sorun olduğu g&ouml;z
&ouml;n&uuml;nde bulundurulduğunda bu &ccedil;ok değerli bir istihdam
kaynağıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
16. &nbsp;Sanayi, bina ve ulaşım sekt&ouml;rlerinde istatistiklerin
toplanması ve g&ouml;stergelerin belirlenmesi gerekmektedir. Hedeflerin
belirlenmesinde, yapılan &ccedil;alışmaların planlanmasında ve
etkinliğinin &ouml;l&ccedil;&uuml;lmesinde baz rakamların doğru ve
bilin&ccedil;li olarak belirlenmesi bir zorunluluktur. Bu nedenle T&Uuml;İK
ve ilgili kuruluşların desteği ile en kısa s&uuml;rede bu
&ccedil;alışmalar i&ccedil;in gerekli verileri periyodik olarak toplayıp
değerlendirecek yeni bir yapı oluşturulmalı veya mevcut kurumlar bu
&ccedil;alışmaları yapacak şekilde yapılandırılmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
17. &nbsp;1994 yılından bu yana 45 &uuml;lkede uygulanan Temiz &Uuml;retim
(Eko-Verimlilik) Program&lsquo;ının &uuml;lkemizde de uygulanması
i&ccedil;in &ccedil;alışmalar Seyhan Havzası B&ouml;lgesi&lsquo;nde
başlatılmıştır. Bu &ccedil;alışmaların yurt &ccedil;apında
yaygınlaştırılması ile enerji verimliliğinin yanı sıra iklim
değişikliğinin neden olması beklenen yağışların ve yeraltı
sularının azalması, kullanılabilir su miktarının d&uuml;şmesi ve su
geriliminin artması gibi sorunların &ccedil;&ouml;z&uuml;m&uuml;,
end&uuml;striyel &uuml;retimin yarattığı &ccedil;evresel hasarların
azalması sağlanabilecektir. Bu konuda gerekli mevzuat d&uuml;zenlemeleri
Enerji Verimliliği Kanunu revizyonu kapsamında en kısa s&uuml;rede
yapılmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
18. &nbsp;Atıktan Enerji &Uuml;retimi, geri kazanımdır, yenilenebilir bir
kaynaktır, teşvik edilmelidir Bu teşvik ile bertaraf tesislerine yatırım
yapılması kolaylaşacaktır Her ge&ccedil;en g&uuml;n yeni teknoloji ve
metodolojilerin geliştirildiği atıktan enerji sekt&ouml;r&uuml;n&uuml;n
&uuml;lkemizde doğru uygulamalar ile ivedi olarak yaygınlaşması
a&ccedil;ısından sekt&ouml;rdeki sorunların belirlenerek giderilmesi
i&ccedil;in &ouml;nlem alınmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
19. &nbsp;Son yıllarda b&uuml;y&uuml;k gelişme kaydeden farklı yer ve
şartlara uygun CSP-Yoğunlaştırılmış G&uuml;neş Enerji &Uuml;retim
Sistemleri teknolojileri mevcuttur. En olgunlaşmış g&uuml;neş enerjisi
teknolojisi parabolik oluk sistemdir ve yatırım ve birim maliyet
a&ccedil;ılarından da avantajlıdır. T&uuml;p tasarımı ve y&uuml;ksek
performanslı malzemelerin kullanımı/geliştirilmesi en kritik konulardır.
T&Uuml;BİTAK MAM Enerji Enstit&uuml;s&uuml; Araştırma Hedefleri olarak;
doğrudan buhar &uuml;retim sistemlerindeki kararsızlık ve kontrol
problemlerinin &ccedil;&ouml;z&uuml;m&uuml;, verimli ve uzun
&ouml;m&uuml;rl&uuml; vakumlu alıcı t&uuml;p tasarımı, vakumlu
t&uuml;plerde y&uuml;ksek sıcaklığa uzun s&uuml;re dayanıklı
se&ccedil;ici y&uuml;zey tasarım ve uygulaması, cam t&uuml;plerin ve
&uuml;zerindeki kaplamaların yerli &uuml;retimleri yanında dayanım ve
&ouml;m&uuml;rlerinin iyileştirilmesi olarak belirlemiştir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
20. &nbsp;Enerji Verimliliği Kanununun yayınlanmasının &uuml;zerinden
hemen hemen 4 yıl ge&ccedil;miştir. O g&uuml;nden bug&uuml;ne 9
y&ouml;netmelik yayımlanmıştır. Y&ouml;netmeliklerin bir&ccedil;oğunda
k&ouml;kl&uuml; değişim ihtiyacı doğmuştur. Gerek mevzuat hazırlık
aşamasında ve gerekse uygulama aşamasında, uygulama ortağı olan veya
etkilenen taraflarla daha fazla g&ouml;r&uuml;ş alışverişine ve
işbirliğine ihtiya&ccedil; vardır. Mevzuatın hazırlığı ve
uygulamaların izlenmesinde katılımcı bir s&uuml;re&ccedil; i&ccedil;in
daimi ve işlevsel bir koordinasyon ve danışma yapısı
oluşturulmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
21. &nbsp;Y&ouml;netim uygulamalarına enerji verimliliğini entegre etmek
i&ccedil;in bir &ccedil;er&ccedil;eve oluşturan, TS EN 16001 Enerji
Y&ouml;netim Sistemi uygulanmaya başlamıştır. ISO 50001 ise bu yılın
sonunda y&uuml;r&uuml;rl&uuml;ğe girecektir. &Uuml;lke &ccedil;apında EY
sistemini etkinleştirmek &uuml;zere bu standartların uygulaması Enerji
Verimliliği Kanunu tadil edilerek sağlanmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
22. &nbsp;Belediyeler bina ve ulaşım sekt&ouml;r&uuml;ndeki enerji
verimliliği tedbirlerinin planlanması, uygulanması ve denetlenmesindeki en
&ouml;nemli bileşenlerdendir. Yeni mevzuatta adı hemen hi&ccedil;
ge&ccedil;meyen Belediyelerin diğer b&uuml;t&uuml;n &uuml;lkelerde olduğu
gibi g&ouml;rev ve sorumluluk almasına y&ouml;nelik yeni bir kanun
hazırlanmalıdır. Belediyelere uygulamalardaki başarısızlıkları
i&ccedil;in yaptırımlar getirilirken, yapacakları &ccedil;alışmalar
i&ccedil;in de mali ve teknik kaynaklar yaratılmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
23. &nbsp;Sertifikalı Enerji Y&ouml;neticisi sayısı 3.900, et&uuml;t
proje sertifikalı Enerji Y&ouml;neticisi sayısı ise 120&lsquo;yi
aşmıştır. 262 adet sanayi b&ouml;lgesinde enerji y&ouml;netim birimi
oluşmuştur. Belgeli uzman sayısındaki artış olumlu olsa da başta bilgi
ve deneyim eksikliği olmak &uuml;zere &ccedil;eşitli nedenlerle belgelerin
tam işlevlerini yeterince yerine getiremediği g&ouml;r&uuml;lmektedir.
&Ccedil;eşitli program ve projelerle sertifikalı kişilerin yetkinliğini
artırmaya y&ouml;nelik faaliyetler y&uuml;r&uuml;t&uuml;lmelidir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
24. &nbsp;2009-2010 yılları arasında 25 sanayi işletmesinin toplam 12
milyon TL tasarruf sağlayacak 32 VAP projesi i&ccedil;in 5 milyon TL
civarında bir fon ayrılmış olmakla birlikte hen&uuml;z
ger&ccedil;ekleşme seviyesi &ccedil;ok d&uuml;ş&uuml;kt&uuml;r (2 milyon
TL) ve başvurulara bir &ouml;deme yapılmamıştır. Benzer durum
g&ouml;n&uuml;ll&uuml; anlaşmalarda da vardır. Gerek bu desteklerde ve
gerekse KOSGEB desteklerinde b&uuml;rokrasi azaltılmalıdır.
Uygulamalardaki enerji verimliliğine etkilerin hesaplanmasından sonra bu
desteklerin değerlendirilmesi ve buna g&ouml;re yeni d&uuml;zenlemelerin
yapılması zorunludur. Ayrıca Enerji Verimliliği ile ilgili Verimlilik
Artırıcı Projeler (VAP&lsquo;lar) ve g&ouml;n&uuml;ll&uuml; anlaşma
destekleri de yeterli değildir. Buna rağmen tanıtım eksikliği ve
b&uuml;rokrasi nedeni ile mevcut kaynak yeterince kullanılamamaktadır.
Enerji verimliliği destekleri artırılmalı, başvuru ve geri
d&ouml;n&uuml;ş/&ouml;deme mekanizmaları kolaylaştırılmalı,
hızlandırılmalıdır. En doğrusu ve cazibi de; teşvik y&uuml;zdelerinin
artırılması, et&uuml;t-proje, VAP &uuml;cretlerinin de teşvik kapsamına
alınması ve sağlanacak verimlilik/tasarruf oranı kadar; vergi ve/veya
enerji fiyatlarından indirim yapılmasıdır. Ayrıca yılda 1 yerine, 4 kez
başvurulabilmelidir. Bug&uuml;ne kadar sanayiye verilen VAP ve
G&ouml;n&uuml;ll&uuml; Anlaşma teşvikleri, Ocak 2011&lsquo;den itibaren,
benzer şekilde kapsam dahilindeki t&uuml;m ticari bina ve işletmelere de
verilmelidir. Yapılan enerji et&uuml;t proje, VAP ve uygulamaların doğru
olup-olmadığını kontrol i&ccedil;in, &quot;&ouml;l&ccedil;me ve
doğrulama&quot; standartları, metodolojisi bir an &ouml;nce ortaya
konmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
25. &nbsp;T&uuml;rkiye&lsquo;de son yıllarda &ccedil;ok sayıda finansman
destek programı tanıtılmaktadır. Bunların iyi kurgulanması ve
d&uuml;ş&uuml;k maliyetli bor&ccedil;lanma imk&acirc;nı sağlanması ile
enerji verimliliğini ve yenilenebilir enerji kullanımını artıracak
yatırımların daha kısa bir zaman diliminde ger&ccedil;ekleşmesi
sağlanmalıdır. Ancak bankaların EV projeleri i&ccedil;in bazı zor
&ouml;nşartları mevcuttur. &Ouml;rneğin D&uuml;nya Bankası kredisinde
projenin enerji verimliliği kapsamında değerlendirilebilmesi
i&ccedil;in,projenin tamamından elde edilecek net faydanın en az %
50&lsquo;sinin enerji verimliliğinden elde edilmesi veya projenin, tek
başına % 20 enerji verimliliği sağlaması gerekmektedir. Bu ve benzeri
teknik gereklilikler bir&ccedil;ok enerji verimliliği projesinin
sağlanmasında g&uuml;&ccedil;l&uuml;k &ccedil;ekebileceği şartlardır. Bu
şartlar g&ouml;zden ge&ccedil;irilmelidir. K&uuml;&ccedil;&uuml;k projelerin
kolayca desteklenmesi i&ccedil;in prosed&uuml;rlerin basitleştirilmesi ve
bankaların istedikleri garantiler i&ccedil;in destekleme fonları
oluşturulması yararlı olacaktır. T&uuml;rkiye&lsquo;de finansman desteği
y&uuml;r&uuml;tecek t&uuml;m kuruluşların, sekt&ouml;r&uuml;n ve halkın
bilgilendirilmesi ve bilin&ccedil;lendirilmesi i&ccedil;in teknik destek
sağlanmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
26. &nbsp;Karbon ticareti T&uuml;rkiye i&ccedil;in &ouml;nemli fırsatlar
sunabilir, ancak bu konuda kapsamlı değerlendirmeler mevcut değildir.
G&ouml;n&uuml;ll&uuml; karbon piyasalarının işleyişini d&uuml;zenlemek
&uuml;zere hen&uuml;z y&uuml;r&uuml;rl&uuml;ğe giren mevzuatın etkin hale
getirilmesi i&ccedil;in gereken altyapıya ve bu konuda kapasite
geliştirilmesine ihtiya&ccedil; bulunmaktadır. Ayrıca karbon fonları,
(vergilerden oluşacak) yeşil fonlar gibi alternatif ekonomik
ara&ccedil;ların T&uuml;rkiye i&ccedil;in uygunluğunu inceleyen
&ccedil;alışmalar yapılmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
27. &nbsp;Sayıları 39&lsquo;u bulan yetkili EVD&lsquo;lerin sekt&ouml;rde
g&uuml;ven kazanmaları ve başarısız olanların ayrıştırılmaları
i&ccedil;in, yaptıkları &ccedil;alışmalarda profesyonel sorumluluk
taşımaları gerekmektedir. EVD olmanın &ouml;n&uuml;ndeki zorluklar
kolaylaştırılmalı, gelişmelerine uygun ortam sağlanmalıdır.
Hen&uuml;z emekleme aşamasında olan sekt&ouml;r&uuml; d&uuml;zenleyen ve
&uuml;&ccedil; yıl &ouml;nce y&uuml;r&uuml;rl&uuml;ğe girmiş olan
mevzuatın % 80 gibi bir oranda değiştirmesi planlanmakta, bu
s&uuml;re&ccedil; i&ccedil;indeki oluşumları/yatırımları/kazanımlar
riske edilmektedir. Y&ouml;netmelikte yapılmak istenen yeni değişiklikler
mevcut sorunların giderilmesine ve en &ouml;nemlisi de belirlenecek
sekt&ouml;rel hedeflerin sağlanmasına y&ouml;nelik olarak, başta Odamız
olmak &uuml;zere, ilgili t&uuml;m tarafların talepleri de g&ouml;z
&ouml;n&uuml;ne alınarak yeniden d&uuml;zenlenmelidir. Ayrıca enerji
verimliliği mevzuatının &ouml;ng&ouml;rd&uuml;ğ&uuml; yeni koşullar,
cezalar ve imk&acirc;nlar konusunda da t&uuml;m tarafların ve halkın
bilin&ccedil;lendirilmesi, bu yeni şartlar &ccedil;evresinde bazı iyi
niyetli olmayan fırsat&ccedil;ı yaklaşımların da, ilgili kuruluşlarca
izlenerek gerekli &ouml;nlemlerin alınması da olduk&ccedil;a
&ouml;nemlidir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
28. &nbsp;Bayındırlık ve İsk&acirc;n Bakanlığı tarafından bina
sekt&ouml;r&uuml;ne y&ouml;nelik olarak başlatılan &ccedil;alışmalar bu
alanda &ouml;nemli iyileştirmeler sağlayacaktır. Bina Enerji Performans
Y&ouml;netmeliği &uuml;lkemizde daha verimli bina stoku yaratılması
i&ccedil;in &ouml;nemli bir adım olmuştur. Ancak y&ouml;netmelik
kapsamında daha ger&ccedil;ek&ccedil;i ve kontroll&uuml; bir uygulama
ortamı a&ccedil;ısından yapılması gereken bir&ccedil;ok &ccedil;alışma
vardır. Bu konuda deneyimli meslek odaları (&ouml;zellikle Makina
M&uuml;hendisleri Odası) ve sekt&ouml;r dernekleri ile işbirliği ve
ortaklaşa &ccedil;alışmalar, bundan sonra daha da artırılarak
s&uuml;rd&uuml;r&uuml;lmelidir. Bakanlık&ccedil;a &ccedil;alışmaları
tamamlanan BEP-TR yazılımının kullanımı olduk&ccedil;a zordur ve bazı
uygulama problemleri vardır. Yazılımdaki bu darboğazın, ilgili
tarafların g&ouml;r&uuml;şleri alınarak ve diğer &uuml;lkelerdeki
deneyimlerden yararlanarak kısa s&uuml;rede aşılması gereklidir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
29. &nbsp;Bina ihtiyacının doğaya uyumlu, dengeli ve kaliteli bir
şekilde karşılanmasının yapı sekt&ouml;r&uuml;n&uuml;n doğal
&ccedil;evre &uuml;zerindeki etkilerinin bina &ouml;l&ccedil;eğinde
değerlendirilmesi amacıyla d&uuml;nyada LEED, BREAM gibi &ccedil;eşitli
sertifikasyon sistemleri ortaya &ccedil;ıkmıştır. T&uuml;rkiye&lsquo;de
de sınırlı bir tanınırlığı olmasına karşın yapılan veya
projelendirilen binaların &ccedil;evre dostu olduğu ve enerji tasarrufuna
&ouml;nem verildiğini g&ouml;stermesi bakımından, yeşil bina
stat&uuml;s&uuml; kazandıracak b&ouml;yle bir sertifikasyon &uuml;lkemizde
de uygulanmaktadır. T&uuml;rkiye&lsquo;nin benzer bir ulusal sertifikasyon
sistemini geliştirmesi sıfır emisyonlu veya enerji t&uuml;ketimli binalar
i&ccedil;in bir yol a&ccedil;acaktır. Ayrıca Entegre Bina Tasarımı
yaklaşımı ile bina tasarım aşamasında gerekli &ouml;nlemler alınarak
enerji verimliliğini hi&ccedil; masraf yapmadan artırma bulunmalı,
tanıtılmalı ve uygulanmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
30. &nbsp;T&uuml;rkiye&lsquo;de mevcut binalarda enerji verimliliğinin
artırılması i&ccedil;in &ouml;nemli bir potansiyel bulunmaktadır. Bunun
geriye kazanılması i&ccedil;in finansman desteklerinin yanı sıra
sistematik bir bilgi altyapısının oluşturulmasına ihtiya&ccedil;
vardır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
31. &nbsp;&Ccedil;ok y&uuml;ksek enerji t&uuml;ketimlerine yol a&ccedil;an
eski bina stokunda enerji verimliliğinin artırılması zorunludur. Bu
nedenle kat m&uuml;lkiyeti kanununda bu konuda yeni d&uuml;zenlemeler
yapılması, belediyelerde yerel d&ouml;ner sermaye fonlarının
yaratılması i&ccedil;in yenilik&ccedil;i yaklaşımlar ortaya
&ccedil;ıkarılması, yapılacak iyileştirme yatırımlarına kamunun ve
bankaların finansman sağlaması, kullanılan malzemelere KDV muafiyeti
tanınması gibi bir&ccedil;ok değişik &ouml;nlem ilgili kuruluşlarca
irdelenmeli ve bu konuda bir yasa hazırlanmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
32. &nbsp;Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanan &quot;T&uuml;rkiye
Sanayi Stratejisi Belgesi&quot; 7 Aralık 2010 tarihinde YPK kararıyla
onaylanmıştır. T&uuml;rkiye Sanayi Stratejisi&lsquo;nin genel amacı,
&quot;T&uuml;rk sanayisinin rekabet edebilirliğinin ve verimliliğinin
y&uuml;kseltilerek, d&uuml;nya ihracatından daha fazla pay alan,
ağırlıklı olarak y&uuml;ksek katma değerli ve ileri teknolojili
&uuml;r&uuml;nlerin &uuml;retildiği, nitelikli işg&uuml;c&uuml;ne sahip ve
aynı zamanda &ccedil;evreye ve topluma duyarlı bir sanayi yapısına
d&ouml;n&uuml;ş&uuml;m&uuml;n&uuml; hızlandırmak&quot; olarak
belirlenmiştir. Bu strateji belgesinde vurgulanan hususların &ouml;zellikle
enerji verimliliği ile ilgili olanlarının yerine getirilmesi i&ccedil;in
en kısa s&uuml;rede bir eylem planı katılımcı bir s&uuml;re&ccedil;le
hazırlanmalı ve bu strateji rafta kalmamalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
33. &nbsp;Sanayi sekt&ouml;r&uuml;nde iklim değişikliğine y&ouml;nelik
&ccedil;alışmalar i&ccedil;in Teknoloji İhtiya&ccedil; Değerlendirmeleri
(TNA) ve iklim değişikliği y&ouml;r&uuml;ngesinde prosesler ve
teknolojiler arasında parametrik kıyaslama ve fayda maliyet analizine
dayanan bir teknoloji &ouml;nceliklendirme &ccedil;alışması
yapılmalıdır. Sekt&ouml;r i&ccedil;erisinde, enerji ve kaynak kullanımı
ile sera gazı &ouml;l&ccedil;&uuml;mleme-derecelendirme
&ccedil;alışmaları ve altyapıları, iki sekt&ouml;r dışında
oluşturulamamıştır. Ayrıca sekt&ouml;rde b&uuml;y&uuml;k kuruluşların
emisyon ve enerji kullanımı i&ccedil;in &ccedil;evrimi&ccedil;i izleme
sistemleri bulunmamaktadır. Sanayi sekt&ouml;r&uuml;nde enerji
yoğunluğunun azaltılması; enerji verimliliğindeki iyileştirmelerin
yanı sıra yapısal değişikliklerin de ger&ccedil;ekleştirilmesine
bağlıdır. Enerji Verimliliği Stratejisi kapsamında enerji yoğun
sekt&ouml;rlerde yapılacak et&uuml;t ve yatırımlar yoğunluğun
azaltılmasını hızlandıracaktır. EV G&ouml;stergeleri iyi bir izleme
sisteminin yanı sıra uzmanlaşmış personel altyapısının
sağlanmasıyla sağlıklı bir şekilde izlenebilir</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
34. &nbsp;İklim değişikliği etkilerinin azaltılması ve enerji
verimliliği &ccedil;alışmalarının şirketlerde nasıl
y&uuml;r&uuml;t&uuml;leceği ve faydaları hakkında sanayicinin
farkındalığını artıracak, bilgilenmesini sağlayacak proje ve
faaliyetler y&uuml;r&uuml;t&uuml;lmelidir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
35. &nbsp;Buhar sıkıştırmalı-absorbsiyonlu kaskad ve kombine soğutma
sistemlerinin uygun bir şekilde birleştirilmesi durumlarında daha az
elektrik enerjisi ve daha az d&uuml;ş&uuml;k sıcaklıkta ısı
t&uuml;ketilerek etkin soğutma yapılabilir. B&uuml;y&uuml;k kapasiteli
soğutma sistemlerinin tasarımında kojenerasyon kullanımının uygun olup
olmayacağı maliyetleri de i&ccedil;eren termo-ekonomik analiz yapılarak
karar verilmelidir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
36. &nbsp;ERDEMİR T&uuml;rkiye&lsquo;deki en b&uuml;y&uuml;k sanayi enerji
t&uuml;keticisidir. Ancak yıllardır y&uuml;r&uuml;tt&uuml;ğ&uuml; etkili
&ccedil;alışmalarla spesifik enerji t&uuml;ketimini &ouml;nemli
&ouml;l&ccedil;&uuml;de d&uuml;ş&uuml;rm&uuml;şt&uuml;r. Buna rağmen
mevcut atık ısı geri kazanımı, gaz basıncından yararlanma, evoparatif
soğutma, değişken hız s&uuml;r&uuml;c&uuml;s&uuml; uygulaması gibi 15
adet enerji verimliliği artırma projesi ile &ouml;n&uuml;m&uuml;zdeki 5
yıl i&ccedil;ersinde spesifik enerji t&uuml;ketimini yaklaşık 134
Mcal/TH&Ccedil; d&uuml;ş&uuml;rmeyi ve 550.000 ton/yıl CO2 azaltımı
yapmayı hedeflemektedir. Diğer benzeri sanayi kuruluşlarında da bu
sistematik yaklaşımın uygulanması i&ccedil;in mevzuat d&uuml;zenlemeleri
ve teşvikler sağlanmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
37. &nbsp;Bilindiği &uuml;zere sekt&ouml;rel bazda farklılıklar olmakla
birlikte, işletmelerin &ouml;nemli enerji giderlerinden birini de
basın&ccedil;lı hava oluşturmaktadır. &Ouml;zellikle &ccedil;imento, cam,
lastik, tekstil gibi sekt&ouml;rlerde basın&ccedil;lı hava kullanımı
olduk&ccedil;a y&uuml;ksektir. Basın&ccedil;lı hava, end&uuml;stride sık
kullanılan pahalı bir g&uuml;&ccedil; kaynağıdır. Bu nedenle de
basın&ccedil;lı havayı &uuml;retirken en az maliyetle &uuml;retip,
t&uuml;ketirken de en &ccedil;ok verimle ve en az kayıpla t&uuml;ketilmesi
gerekmektedir. Bu konuda d&uuml;zenlemeler ilgili t&uuml;m kuruluşların
katılımıyla hazırlanmalı ve y&uuml;r&uuml;rl&uuml;ğe
konulmalıdır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
38. &nbsp;Ulaştırma Bakanlığınca Enerji Verimliliği Strateji Belgesi
Kapsamında:</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
&bull;&middot; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Ulaşım i&ccedil;in karayolu
taşımacılığının toplam taşımacılık i&ccedil;indeki payının
azaltılması,</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
&bull;&middot; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Karayoluna alternatif ulaştırma
t&uuml;rlerinin altyapısının yeterince geliştirilmesi,</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
&bull;&middot; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Y&uuml;k ve yolcu
taşımacılığında deniz ve demiryollarının payının arttırılması,
-Ulaşımda enerji verimliliğinin artırılması ve Ağ Verimliliğinin
sağlanması i&ccedil;in bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanıldığı
Akıllı Trafik Y&ouml;netimi Uygulamaları ve Akıllı Ulaştırma
Sistemlerinin yaygınlaştırılması,</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
&bull;&middot; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Ulaşımda g&uuml;neş,
r&uuml;zg&acirc;r, dalga, biyok&uuml;tle, jeotermal, hidrolik, hidrojen ve
doğalgaz gibi yenilenebilir ve alternatif enerji kaynaklarının
kullanılması amacıyla bir yol haritasının
&ccedil;ıkarılması,&nbsp;</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
&bull;&middot; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Yeni nesil biodizel yakıtın
geliştirilmesi ve kullanımının yaygınlaştırılması</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
v.b. y&ouml;ntem ve uygulamalarla mevcut yakıt t&uuml;ketiminin 2035
yılına kadar % 60 azaltılması, 2050&lsquo;ye kadar da % 90
azaltılmasının sağlanması, ulaşımın tek merkezden
y&ouml;nlendirilmesi, yerel y&ouml;netimler ve kamunun sıkı bir işbirliği
ve koordine i&ccedil;inde &ccedil;alışması, Ağ Verimliliğini
sağlayıcı Akıllı Trafik Sistemleri ile desteklenen yol programlarının
oluşturulması gibi &ouml;nerilerin hayata ge&ccedil;irilmesi i&ccedil;in
daha kararlı ve planlı kamusal sorumluluk ve uygulamalar gereklidir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
39. &nbsp;T&uuml;rkiye&lsquo;de &ouml;zellikle b&uuml;y&uuml;k
şehirlerimizde trafik problemi artmaktadır. Yolcu taşımacılığının %
95&lsquo;i, y&uuml;k taşımacılığının %91&lsquo;i karayolu ile
ger&ccedil;ekleşmektedir. Buna karşılık, denizyolu, demiryolu gibi diğer
verimli taşıma modlarının ve toplu taşımanın yaygınlaştırılması
i&ccedil;in yeterli inisiyatif g&ouml;sterilmemektedir; teşvik uygulamaları
yoktur ve b&uuml;t&ccedil;enin beşte birinin, petrol &uuml;r&uuml;nlerinde
y&uuml;zde 100&lsquo;&uuml; bulan &Ouml;TV ve KDV vergilerinden
karşılanması nedeniyle adeta yakıt t&uuml;ketimi teşvik edilmektedir.
Ulaşımda verimliliği d&uuml;zenleyen y&ouml;netmelik ise Belediyeler
Kanunu&lsquo;ndan ve mevzuatından kopuk olduğu i&ccedil;in adeta tavsiye el
kitabı niteliği taşımaktadır. Bu nedenle y&ouml;netmelikteki
belediyelere ilişkin hususların 03.07.2005 tarihli ve 5393 sayılı
Belediye Kanunu&lsquo;na ve ilgili diğer mevzuata yansıtılması
gerekmektedir.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
40. &nbsp;Elektrikli Ara&ccedil; ve Hibrid Elektrikli Ara&ccedil;
teknolojisinin pazarda yer alması batarya teknolojilerindeki gelişmelere
bağlıdır. Elektrikli ara&ccedil;larda batarya aracın % 43-47 maliyetini
oluşturmaktadır. Ara&ccedil; başına maliyet 15.000 $ dolayındadır.
Batarya geliştirilmeden (maliyet etkin olmadan) elektrikli ara&ccedil;ların
piyasaya &ccedil;ıkma şansı &ccedil;ok azdır. Ara&ccedil;ların
bataryadan beklentisinin tamamen karşılanması şu an m&uuml;mk&uuml;n
g&ouml;r&uuml;nmemektedir. Bu durumda elektrikli ara&ccedil; i&ccedil;in
sadece şehir i&ccedil;i kullanım, &ouml;zel alanlarda kullanım, yeni
s&uuml;r&uuml;ş alışkanlıkları gibi &ccedil;&ouml;z&uuml;mler
g&uuml;ndemdedir. B&uuml;t&uuml;n bu alternatif kullanım şekilleri yanında
batarya ve bataryaya alternatif teknolojilerin araştırma geliştirmesinin
yapılması gerekmektedir. T&uuml;rkiye&lsquo;nin gelişmekte olan gerek
elektrikli ara&ccedil; gerek batarya pazarında yer alabilmesi i&ccedil;in
kamu ve &ouml;zel sekt&ouml;r destekli, araştırma kurum ve kuruluşlarını
kapsayacak bir ulusal programa ve bu programı uygulamak i&ccedil;in yol
haritasına ihtiya&ccedil; vardır.</div>
<div>
&nbsp;</div>
<div>
<strong>TMMOB MAKİNA M&Uuml;HENDİSLERİ ODASI</strong></div>

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder