21 Temmuz 2011 Perşembe

MMO: DEMİRYOLU TAŞIMACILIĞINDAKİ AŞIRI GERİLEME DURDURULMALIDIR!

<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/7117>MMO: DEMİRYOLU
TAŞIMACILIĞINDAKİ AŞIRI GERİLEME DURDURULMALIDIR!</a></h1><p
class="spot">TMMOB Makina M&uuml;hendisleri Odası, Demiryolu
taşımacılığı &uuml;zerine 21 Temmuz 2011 tarihinde bir basın
a&ccedil;ıklaması yaptı.</p>
<p align="center"><b>Demiryolu Taşımacılığındaki Aşırı Gerileme
Durdurulmalıdır!</b></p>
<p>1975 yılında S&uuml;rat Demiryolu Proje&lsquo;sinin yatırım
programına alınması ile başlayan &quot;hız&quot; &ouml;yk&uuml;s&uuml;
ani kararlarla kaosa d&ouml;n&uuml;şm&uuml;ş ve en sonunda 22 Temmuz 2004
tarihinde Haydarpaşa-Ankara seferini yapan &quot;hızlandırılmış
tren&quot;in Sakarya&lsquo;nın Pamukova il&ccedil;esinde raydan
&ccedil;ıkarak devrilmesi sonucu 41 yurttaşımız &ouml;lm&uuml;ş, 81
yurttaşımız yaralanmıştı. Bu olay &uuml;zerine
&quot;hızlandırılmış tren&quot; ve demiryolu politikaları kamuoyu
nezdinde daha tartışılır olmuştur.</p>
<p>Odamız <b>Ulaşımda Demiryolu Ger&ccedil;eği Raporu</b> ile mevcut
durum, sorunlar ve izlenmesi gereken politikaları ayrıntılı olarak
belirlemiştir. Odamız ve konuyla ilgili duyarlı<b> </b>&ccedil;evrelerin
tespit ettiği &uuml;zere, <b>demiryolları, 1950&lsquo;lerden itibaren
karayolu ağırlıklı ulaşım politikaları lehine ikinci planda</b>
kalmıştır. Demiryollarının y&uuml;zde 41,5&lsquo;i Cumhuriyetten
&ouml;nce yapılmış; 1923-1950 arasında yılda ortalama 172 km; <b>1950
sonrasında yılda ortalama 34 km demiryolu</b> inşa edilmiştir. 1950
yılında 9 bin 24 km olan toplam demiryolu hattı uzunluğu bug&uuml;n 11
bin 52 km&lsquo;dir. 61 yılda yalnızca bin 981 km demiryolu
yapılmıştır. <b>Anahat yapımı</b> ise 1951 sonrasında toplam 972 km,
<b>yıllık ortalaması ise 16 km </b>olarak ger&ccedil;ekleşmiştir.</p>
<p>Sonu&ccedil;ta demiryolu yolcu ve y&uuml;k taşımacılığında
olağandışı gerilemeye yol a&ccedil;ılmıştır. <b>1950 yılında
demiryolu taşıma oranları</b> <b>yolcuda y&uuml;zde 42, y&uuml;kte
y&uuml;zde 78 iken</b>, <b>bug&uuml;n yolcuda y&uuml;zde 1,8&lsquo;e,
y&uuml;kte y&uuml;zde 5,4&lsquo;e gerilemiş</b>; karayolu taşımacılığı
ise aynı d&ouml;nemde y&uuml;kte y&uuml;zde 19&lsquo;dan y&uuml;zde
94,6&lsquo;ya, yolcuda ise y&uuml;zde 98,3&lsquo;e y&uuml;kselmiştir.
&nbsp;</p>
<p>Uluslararası istatistiklere g&ouml;re T&uuml;rkiye 21 Avrupa &uuml;lkesi
arasında <b>demiryolu ile yolcu taşımada y&uuml;zde 2,3 ve y&uuml;k
taşımada y&uuml;zde 4,4 oranı ile sondan ikinci </b>sıradadır.</p>
<p>Kaynaklarını karayolları &uuml;zerinden uluslararası petrol ve
otomotiv tekellerine akıtarak demiryolu ve denizyolu taşımacılığını
gerileten <b>dışa bağımlı ulaşım politikaları</b> bu durumun
başlıca nedenidir. AB uyum programları, D&uuml;nya Bankası ve
IMF&lsquo;ye verilen taahh&uuml;tler uyarınca <b>serbestleştirme,
&ouml;zelleştirme</b>, &quot;yap-işlet-devret&quot;, &quot;yap-işlet&quot;
ve &quot;kamu-&ouml;zel sekt&ouml;r ortaklığı&quot; yoluyla kamunun
g&uuml;&ccedil;s&uuml;z kılınıp &ouml;zel sekt&ouml;r&uuml;n
g&uuml;&ccedil;lendirilmesi politikaları uygulanmaktadır. Bu kapsamda
<b>TCDD&lsquo;nin yeniden yapılandırılması</b> yoluyla altyapı ve
işletmeciliğin b&ouml;l&uuml;nmesi, kurum yapısının
par&ccedil;alanması, faaliyetlerin yatay b&ouml;l&uuml;nmeye tabi
kılınması, &ouml;zelleştirme ve taşınmazların satılması, istihdamın
azaltılması, teknik yeteneklerin zayıflatılması yoluyla
demiryollarının yerli, yabancı sermayeye a&ccedil;ılması
hedeflenmiştir. &nbsp;</p>
<p>Azaltılan personelle &ccedil;ok iş &ccedil;ıkarma, <b>esnek ve
g&uuml;vencesiz &ccedil;alışma</b> koşulları, performansa bağlı
&uuml;cret politikası, siyasi ve ehil olmayan kadrolaşma, işg&uuml;c&uuml;
kalitesinin d&uuml;ş&uuml;r&uuml;lmesi; istasyonları kapatma, yolcu
trenlerinin azaltılması, lojmanların satılması, permi haklarının
kaldırılması, hastane ve eğitim tesislerinin kapatılması s&ouml;z
konusudur.</p>
<p><i>&quot;Genel Demiryolu Kanunu Tasarısı&quot;</i> ve <i>&quot;TCDD
İşletmesi Genel M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;n&uuml;n Yeniden
Yapılandırılması ve T&uuml;rkiye Demiryolu Taşımacılığı AŞ
Kurulması Hakkında Kanun Tasarısı&quot;</i> ile bir b&uuml;t&uuml;n
olarak 154 yıllık demiryolu kazanımları ve TCDD&lsquo;nin tasfiyesi
ama&ccedil;lanmaktadır.</p>
<p>Oysa <b>doğru bir demiryolu politikası,</b> hat kapasitesi, arazi,
maliyet, kullanım &ouml;mr&uuml;, g&uuml;venlik, enerji verimliliği,
petrole bağlı olunmaması, &ccedil;evre gibi temel unsurlara ve kamusal
hizmet perspektifine dayandırılmalıdır. Aşağıdaki &ouml;neriler bu
a&ccedil;ıdan değerlendirilmelidir.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Mutlaka
ciddi bir &quot;Ulaştırma Ana Planı&quot; yapılmalı; bu plan
kapsamında, demiryolu, denizyolu, havayolu ve karayolu i&ccedil;in ayrı
ayrı Ana Planlar hazırlanmalıdır.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ulaşım
politikaları karayolu, denizyolu, demiryolu, havayolu
taşımacılığının, seri, ekonomik, &ccedil;evreci, g&uuml;venli ve
hızlı, tek bir taşıma zinciri oluşturacak şekilde entegre edilmesini
i&ccedil;eren Kombine Taşımacılığa y&ouml;nelim ekseninde
belirlenmelidir.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; T&uuml;m
ulaşım modları arasında uyum sağlanarak y&uuml;k ve yolcu taşımada
ağırlık demiryolu taşımacılığına verilmeli, demiryolu taşıma
oranları planlı olarak artırılmalıdır.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
Ulaştırmanın b&uuml;t&uuml;n&uuml; ve demiryollarında, altyapı,
ara&ccedil;, arazi, tesis, işletme ve taşınmazlara y&ouml;nelik
b&uuml;t&uuml;n &ouml;zelleştirmeler ve belediyeler ile
&uuml;&ccedil;&uuml;nc&uuml; şahıslara devirler durdurulmalıdır.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Yeni raylı
sistemlerin mevcut ulaşım ağları ile entegrasyonu sağlanmalı,
Ankara-İstanbul hattı ile Boğaz T&uuml;p Ge&ccedil;it projesi arasında
bağlantı kurulmalı, kentlerde başta metro olmak &uuml;zere hafif raylı
sistemler yaygınlaştırılmalıdır.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ulaştırma
master planlarında, birim enerji t&uuml;ketimi daha d&uuml;ş&uuml;k olan
demiryolu ve denizyolu sistemlerine &ouml;ncelik verilmeli, mevcut sistemler
kapasite ve verimlilikleri geliştirilerek kullanılmalı; ulaşımda petrol
bağımlılığının azaltılması hedeflenmeli; mevzuat bu doğrultuda
g&ouml;zden ge&ccedil;irilmelidir.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
TCDD&lsquo;nin par&ccedil;alanarak işlevsizleştirilmesi, siyasi kadro
atamaları ve her d&uuml;zeydeki uzman kadro kıyımına son verilmelidir.
TCDD&lsquo;nin personel a&ccedil;ığı siyasi değil mesleki ve teknik
&ouml;l&ccedil;&uuml;tler i&ccedil;inde giderilmeli; &quot;performansa
g&ouml;re &uuml;cret&quot;, &quot;toplam kalite y&ouml;netimi&quot; v.b.
uygulamalar kaldırılmalıdır.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Hizmet
dışı bırakılan bakım ve tamir at&ouml;lyeleri ve b&uuml;t&uuml;n
tesisler yeniden işlevli kılınmalıdır.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; D&uuml;nya
Bankası ve uluslararası sermayenin istemleri doğrultusunda hazırlanan
Demiryolu ve TCDD Kanun Tasarısı Taslakları geri &ccedil;ekilmelidir.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
TCDD&lsquo;nin bor&ccedil;landırılması ve zarar ettirilmesi politikası
terk edilerek TCDD bor&ccedil;ları kamu tarafından
&uuml;stlenilmelidir.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
T&Uuml;DEMSAŞ, T&Uuml;VASAŞ, T&Uuml;LOMSAŞ gibi TCDD fabrikaları
lokomotif ve vagon &uuml;retecek teknik d&uuml;zeye getirilmeli, montaj
değil &uuml;retim esaslı bir yapıya sahip olmalı; demiryolu yan
sanayisine (ray, tekerlek v.b.) yatırım yapılmalıdır.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; TCDD,
nitelikli personel yetiştirilmesi i&ccedil;in &uuml;niversiteler ve meslek
odalarıyla işbirliği yapmalı, meslek i&ccedil;i eğitim geliştirilmeli,
kapatılan Meslek Liseleri yeniden a&ccedil;ılmalıdır.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Demiryolu
modlarındaki atıl kapasitelerin değerlendirilmesi i&ccedil;in işletme
iyileştirmeleri yapılmalı; demiryolu hatları ciddi ve
b&uuml;t&uuml;nl&uuml;kl&uuml; bir tarzda onarılarak yeniden
yapılandırılmalı; ulaşım g&uuml;venliğini etkileyen hatlar en kısa
s&uuml;rede onarılmalı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon gereksinimleri
karşılanmalıdır.</p>
<p>&bull;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&Uuml;lkenin ve kentlerin kaderini etkileyecek projelerde meslek odaları,
&uuml;niversiteler ve ilgili meslek &ouml;rg&uuml;tlerinin
g&ouml;r&uuml;şleri alınmalı, karar s&uuml;re&ccedil;lerine katılmaları
sağlanmalıdır.</p>
<p align="right"><b>Ali Ekber &Ccedil;AKAR</b><br />
<b>TMMOB Makina M&uuml;hendisleri Odası </b><br />
<b>Y&ouml;netim Kurulu Başkanı</b></p>
<p align="right">&nbsp;</p>

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder