14 Temmuz 2011 Perşembe

ŞPO: “646 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME, KENTLERİMİZE VURULACAK AĞIR DARBENİN HABERCİSİDİR”

<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/7069>ŞPO: "646 SAYILI KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAME, KENTLERİMİZE VURULACAK AĞIR DARBENİN
HABERCİSİDİR"</a></h1><p class="spot">&nbsp;</p>
<p align="center"><b>&quot;646 SAYILI KANUN H&Uuml;KM&Uuml;NDE
KARARNAME,</b><br />
<b>KENTLERİMİZE VURULACAK AĞIR DARBENİN HABERCİSİDİR&quot;</b></p>
<p><b>Resmi Gazete&lsquo;de 10.07.2011 tarihinde yayımlanan 646 sayılı
Kanun H&uuml;km&uuml;nde Kararnamenin 1&lsquo;inci maddesinin &quot;c&quot;
bendi ile </b>13/12/1983 tarihli ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının
Teşkilat ve G&ouml;revleri Hakkında Kanun H&uuml;km&uuml;nde Kararnamenin
13&lsquo;&uuml;nc&uuml; maddesinin birinci fıkrasına yapılan ekleme ile
&uuml;lkemizde plansızlığı planlama politikasına
d&ouml;n&uuml;şt&uuml;ren yetki par&ccedil;alanması yeni bir boyut
kazanmıştır.</p>
<p>Yapılan d&uuml;zenleme ile Maliye Bakanlığı, Milli Emlak Genel
M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;&lsquo;n&uuml;n yetkileri arasına
&quot;Hazinenin &ouml;zel m&uuml;lkiyetinde ve Devletin h&uuml;k&uuml;m ve
tasarrufu altında bulunan taşınmazların imar planlarını yapmak,
yaptırmak, tadil etmek ve imar uygulamasını ger&ccedil;ekleştirmek&quot;
yetkileri de alınmıştır.</p>
<p><b>Kamu adına, kişi ve kurum ayrımı yapılmadan eşitlik&ccedil;i bir
yaklaşımla &uuml;retilmesi gereken plan kararlarının verilmesinde
m&uuml;lkiyet sahibinin yetkilendirilmesi anlamına gelen bu d&uuml;zenleme,
planlamanın temel ilkelerine a&ccedil;ık&ccedil;a aykırıdır.&nbsp;
</b></p>
<p>Yapılan d&uuml;zenleme, planlama yetkilerinde par&ccedil;alanmanın
yanlışlığının sık&ccedil;a dile getirildiği, Kentleşme Şurası ve
Şura sonrası Resmi Gazete&lsquo;de yayımlanan ve t&uuml;m kurumlar
a&ccedil;ısından bağlayıcı bir strateji belgesi haline gelen KENTGES
kararlarına a&ccedil;ık&ccedil;a aykırı olduğu kadar, bu yanıyla
iktidar a&ccedil;ısından a&ccedil;ık bir &ccedil;elişkidir.</p>
<p><b>&Ccedil;evre ve Bayındırlık Bakanlıklarının birleştirildiği,
&quot;&Ccedil;evre ve Şehircilik Bakanlığı&quot;nın kurulduğu,
&uuml;lkemizde uzun s&uuml;redir devam eden &uuml;st &ouml;l&ccedil;ekli plan
onama yetkisi karmaşasının sona ereceğine ilişkin umutların yeşerdiği
bir d&ouml;nemde yapılmış olan bu d&uuml;zenleme umutlarımızı yeniden
karartmıştır. </b></p>
<p>Milli Emlak Genel M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml; tarafından yapılan,
yaptırılan ve tadil edilen planların &uuml;&ccedil; ay i&ccedil;inde
ilgili yerel y&ouml;netim birimi tarafından onaylanmaması durumunda, onama
yetkisinin Milli Emlak Genel M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;&lsquo;ne
ge&ccedil;mesine ilişkin d&uuml;zenleme, aslen yerel y&ouml;netimlere ait
olan plan hazırlama ve onama yetkilerine, hazine arazileri
y&ouml;n&uuml;nden el konulması anlamına gelmektedir.</p>
<p><b>D&uuml;zenleme ile yerel y&ouml;netimler baskı altına alınmakta,
belediye meclislerinin ve il genel meclislerinin yasadan kaynaklı yetkileri
g&ouml;rmezden gelinmekte ve yetkilerine el konulmakta, se&ccedil;ilmiş
yerel organlara y&ouml;nelik merkezi dayatma sistemleştirilmektedir.&nbsp;
</b></p>
<p>Diğer yandan yapılan d&uuml;zenleme ile belde belediyelerinin hazine
arazileri &uuml;zerinde plan yapma/yaptırma ve onama yetkileri
t&uuml;m&uuml;yle ortadan kaldırılmış, Belediye Kanunu ve İmar Kanunu
h&uuml;k&uuml;mlerine aykırı bi&ccedil;imde belde belediyelerinin
sınırları i&ccedil;inde hazine arazilerinin planlanması konusunda
valilikler yetkilendirilmiştir.</p>
<p><b>Sayıları 2000&lsquo;i aşan ve se&ccedil;imle gelen belde
belediyelerinin yetkilerine t&uuml;m&uuml;yle el konulurken, belde
sınırları i&ccedil;inde hazine arazilerine ilişkin tasarrufta bulunma
hakkı merkezi idarenin uzantısı olan valiliklere devredilmek istenmekte
belde belediyeleri yok sayılmaktadır.&nbsp; </b></p>
<p>Kararnamede yapılan bir başka d&uuml;zenleme ile hazine arazilerine
y&ouml;nelik Milli Emlak Genel M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml; tarafından
yapılan planlarda getirilen imar fonksiyonlarının ilgili belediyeler ve
valilikler tarafından 5 yıl s&uuml;re ile değiştirilemeyeceğine yer
verilmiş, Yerel y&ouml;netimlerin Anayasa&lsquo;dan ve yasalardan
kaynaklanan yetkileri 5 yıl s&uuml;re ile kısıtlanmıştır.</p>
<p>Kamu m&uuml;lklerinin değerinin plan kararlarıyla arttırılması ve
oluşturulan değerin satış ve el değiştirme s&uuml;recinde korunması
mantığına dayanan d&uuml;zenleme, kentlerde sosyal ve teknik altyapı
alanlarının oluşturulabilmesi a&ccedil;ısından b&uuml;y&uuml;k
&ouml;neme sahip olan kamu arazilerinin t&uuml;m&uuml;yle elden
&ccedil;ıkarılmasının yanı sıra, ge&ccedil;mişte sosyal ve teknik
altyapı tesisleri i&ccedil;in d&uuml;zenlenmiş olan alanların da satışa
hazırlanması anlamına gelmektedir.</p>
<p><b>Bu yaklaşım, kısa s&uuml;re i&ccedil;inde kentlerimizin emlak
değeri y&uuml;kselen b&ouml;lgelerindeki planlı ya da plansız boş kamu
arazilerinin yanı sıra, m&uuml;lkiyeti Maliye Hazinesi&lsquo;ne ait olan
t&uuml;m tesislerin, okulların, yeşil alanların, sosyal ve
k&uuml;lt&uuml;rel tesislerin, sağlık tesislerinin, spor tesislerinin de
planlarının değiştirilerek satılması, kentlerimize altından
kalkılamayacak bir b&uuml;y&uuml;k darbenin vurulması anlamına
gelmektedir.</b></p>
<p>Atılacak yanlış adımlarla kentlerimize vurulacak b&ouml;ylesi bir
darbe, kentlerimizi bug&uuml;n bulunduğu noktadan &ccedil;ok daha geriye
s&uuml;r&uuml;kleyecektir.</p>
<p>Bu nedenle, g&ouml;reve yeni başlamış olan H&uuml;k&uuml;metimizin, bir
&ouml;nceki H&uuml;k&uuml;met d&ouml;neminde ger&ccedil;ekleştirilmiş olan
Kentleşme Şurası ve KENTGES kararlarına sahip &ccedil;ıkmasını,
kentlerimizi i&ccedil;inden &ccedil;ıkılmaz duruma s&uuml;r&uuml;kleyen,
plan onama yetkilerinde var olan par&ccedil;alı yapıya yeni par&ccedil;alar
eklemekten ka&ccedil;ınmasını, var olan &ccedil;ok par&ccedil;alı
yapıyı ortadan kaldıracak adımları atmasını bekliyoruz.</p>
<p>Kamuoyuna saygı ile duyurulur.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p align="right"><b>Necati UYAR </b><br />
<b>TMMOB Şehir Plancıları Odası Genel Başkanı</b></p>

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder