<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/6988>MMO: LPG OTOGAZ
İSTASYONLARI STANDARTLARA UYGUN OLMALIDIR</a></h1><p>Makina
Mühendisleri Odası, Şanlıurfa’da bir LPG otogaz istasyonunda
gerçekleşen ve bir kişinin ölümü, onlarca kişinin
yaralanmasına yol açan patlama üzerine 1 Temmuz 2011 tarihinde
bir basın açıklaması yaptı.<br />
<br />
<strong>LPG OTOGAZ İSTASYONLARI STANDARTLARA UYGUN OLMALIDIR</strong><br />
<br />
LPG‘nin güvenli kullanımı mevzuatla güvence altına
alınmış olmasına rağmen standartlara uygun tasarlanmamış LPG Otogaz
istasyonlarında sürekli denetim gerekliliği birkaç gün
önce yaşanan bir patlama ile bir kez daha anlaşılmıştır.<br />
<br />
27.06.2011 tarihinde Şanlıurfa‘da saat 08.30 civarında
Karaköprü Beldesi Karşıyaka Mahallesi Gap Caddesi No: 19
adresinde bulunan Nahya Kayacan Petrol İnş. Özel Güv. Sist. San.
ve Tic. Ltd. Şti. Akaryakıt İstasyonunda bir patlama meydana gelmiştir.
Patlama akaryakıt istasyonunun hemen altında yer alan bodrum kattaki
mefruşat deposunda elektrik şalterinin kaldırılması ile meydana
gelmiştir. Patlamada ölen vatandaşımızın yakınlarına
başsağlığı, onlarca yaralıya acil şifalar diliyor, kamuoyunun
üzüntüsünü paylaşıyoruz.<br />
<br />
Odamızın da içinde yer aldığı teknik bilirkişi heyetinin
ön incelemesine göre patlama mefruşat atölyesinde gaz
birikmesi sonucu oluşmuştur. Patlama mahallinin hemen üst tarafında
bulunan LPG Tankında herhangi bir patlama olmamış, ancak istasyonda maddi
hasar meydana gelmiştir. Patlamanın yaşandığı bölgede gerek
atölyede gerekse mahalle çevresindeki vatandaşların
sürekli gaz kokusundan şikayetçi olduğu ve uyarılarda
bulunduğu ancak şikayetlerinden sonuç alınamadığı
anlaşılmaktadır.<br />
<br />
Ayrıca gerek LPG Otogaz İstasyonunun gerekse LPG Tankının hemen altında
her gün onlarca çalışanın bulunduğu bir atölye ve
lokantanın varlığı, öncelikle istasyon yerinin tercihi ve konumu
konusunda kaygı uyandırmaktadır. Ülkemizde benzer onlarca istasyonun
bulunması konunun önem ve vahametini göstermektedir. Yetkililerin
LPG İşyeri Ruhsatı düzenlenmesi aşamasında bu v.b. hususlara dikkat
etmesi gerektiği açıktır.<br />
<br />
Bilindiği üzere 5703 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları
(LPG) Piyasası Kanunu‘nun 15. maddesi gereğince TMMOB‘ye
bağlı ilgili meslek Odaları tarafından sorumlu müdür, tanker
şoförü, dolum personeli, tüp dolum personeli, tüp
dağıtım araçlarının şoförleri ve tüp dağıtım
personeli, tanker dolum personeli, test ve muayene elemanları ve otogaz LPG
dolum personeli, pompacılar ile tesisat, projelendirme ve imalatında
görev alan diğer personelin eğitilmesi ve belgelendirilmesi yasal bir
görev olarak verilmiş; bu işletmelerin ise eğitimlerini tamamlayarak
vasıflı personel bulundurmaları zorunlu hale getirilmiştir. Ancak
Odamızca yapılan incelemede söz konusu Otogaz İstasyonunda halen
atanmış bir sorumlu müdür bulunmadığı tespit edilmiştir..<br
/>
<br />
Bu ve benzeri olaylardan hareketle, yeni faciaların olmaması için
öncelikle;<br />
<br />
•· LPG Otogaz
istasyonlarının ilk açılışta zorunlu standart olarak TS
11939/Ocak 2001 standardı kapsamında TSE Hizmet Yeterlilik
Belgesi‘nin olması ve bu belgelerin vizelerinin her yıl düzenli
olarak yapılması,<br />
<br />
•· Sorumlu
Müdür gözetiminde periyodik test ve kontrollerinin
düzenli olarak yapılması,<br />
<br />
•·
Günlük test ve kontrollerin mutlaka yapılması ve depolama ikmal
gibi hususlarda TS 11939, TS 1445, TS14496 ve TS 1449 standartlarına uygun
işlem yapılması,<br />
<br />
•· 5703 sayılı
Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu gereğince her
bir istasyonun mutlaka bir sorumlu müdür bulundurması ve LPG
yakıtıyla ilgili çalışan personelin eğitimlerinin tamamlanarak
sorumlu müdür nezaretinde kayıtlarının tutulması,<br />
<br />
•· LPG Otogaz
İstasyonlarının proje uygunluğu, onaylı vaziyet planı (İmar
Müdürlüğü onaylı), MMO‘dan sertifikalı Sorumlu
Müdür sözleşmesi, yol geçiş izni, istasyonlarda
çalışanların Eğitim Sertifikası, alet ve cihaz. konum.
gösterir 1/1000-1/5000 ölçekli imar planı, LPG Tank
Kapasite Raporu (MMO‘dan alınacak), LPG otogaz bayilik
sözleşmesi, TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi, yangın ve patlamalar
için itfaiye görüşü, Sanayi Ticaret İl
Müdürlüğü görüşü, sağlık koruma bandı
taraması, emisyon izni (Çevre ve Orman İl
Müdürlüğünden), tehlikeli maddeler zorunlu sorumluluk
sigortası bulunması,<br />
<br />
•· LPG Otogaz
istasyonlarını denetleyen kuruluşların düzenli denetim yapması,
standartlara uymayan istasyonların yakıt satışlarının durdurulması,<br
/>
<br />
•· İşyeri
Hizmet Yeterlilik Belgesi ve Sorumlu Müdür bulundurmayan
istasyonlara ana firmalarca kesinlikle LPG satışı yapılmaması,<br />
<br />
•· LPG
dönüşümleri ruhsatlarına işlenmemiş araçlara
kesinlikle LPG Otogaz ikmali yapılmaması,<br />
<br />
•· Kaçak
LPG satışı ve kaçak istasyonların tespit edilerek mutlaka yasal
işlemlerin başlatılması,<br />
<br />
•· LPG piyasası
kapsamında yetkilendirilen ve bu alanda faaliyet yürüten tüm
kurum ve kuruluşlar ile sektörün ele vererek ivedilikle gerekli
tedbirleri alması<br />
<br />
gerekmektedir. Benzer facialar yaşanmaması için yukarıdaki
önlemlerin alınması gerektiği bilgisini kamuoyunun dikkatine
sunarız.<br />
<br />
<strong>Ali Ekber ÇAKAR<br />
TMMOB Makina Mühendisleri Odası<br />
Yönetim Kurulu Başkanı</strong></p>
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder