23 Eylül 2010 Perşembe

Madencilerin Cenazeleri Hala Yeraltında

Madencilerin Cenazeleri Hala
Yeraltında

Zonguldak'ta, Türkiye Taşkömürü
Kurumu (TTK) Karadon Müessese Müdürlüğü maden
ocağında 17 Mayıstaki 28 işçinin hayatını kaybetmesine neden
olan patlamanın ardından kuyuya düştüğü tahmin edilen 2
madencinin cesetlerinin çıkarılması için hasarlı kuyuda
çalışma yapması beklenen Çinliler, işi üstlenmekten
vazgeçti.

Yaklaşık 4 aydır kurumu oyaladığı bildirilen firmanın yerine kuyunun
onarım işi için uluslararası ihale açılması
kararlaştırıldı.

Maden ocağının eksi 540 kodunda meydana gelen patlamayla oluşan
göçüklerde Engin Düzcük ve Dursun Kartal'ın
cesetlerine rastlanılmaması üzerine 735 metre derinliğe kadar ulaşan
kuyuya düştüğü tahmin edilen işçilerin cenazesi
çıkarılamadı.

Kuyunun onarılmasına yönelik çalışmalar kapsamında 16
Ağustosta Çinli mühendislerden oluşan ekibin incelemelerde
bulunarak ülkelerine dönmelerinin ardından TTK, kuyunun
montajını yapan CITIC International Cooperation firmasının işe bir an
önce başlaması için görüşmelerde bulundu.

Patlamanın ardından 129 gün geçmesine rağmen
çıkarılamayan cesetler nedeniyle üzüntüsü artan
Düzcük ve Kartal'ın ailesinin, Çinli firmanın
çalışmaya başlamasını umut ederken firmanın işi
üstlenemeyeceğini TTK'ya bildirdiği öğrenildi.

Kurumla arasında 10 yıllık tamir ve bakım sözleşmesi bulunmasına
karşın CITIC firması deneyimli elemanları bulunmadığı, kuyunun
onarımının uzmanlık isteyen iş olduğuna yönelik kuruma mektup
göndererek işi yapamayacağını bildirdi.

Bunun üzerine TTK yönetimi, kuyunun onarım işi için
uluslararası ihaleye çıkmaya karar vererek hazırlıklarına
başladı.

CITIC OYALADI

TTK yetkilileri, patlamada hasar gören Yeni Karadon Servis Kuyusu'nun
montaj işini CITIC'in yaptığını, 10 yıllık tamir ve bakım anlaşması
gereği de onarımın firma tarafından yürütülmesinin talep
edildiğini belirterek, şunları kaydettiler:

"Çinliler, incelemelerinin ardından ülkelerine
döndüler. Biz sürekli irtibatta bulunduk. Yemek, barınma ve
ulaşım ihtiyaçlarını karşılamanın yanı sıra çalışma
vizesinde kolaylık garantisi verdik. Firma yetkilileri, 10 gün
içinde geleceklerini söyleyerek bizi oyaladı. Bunun üzerine
mektup yazarak firmanın işe başlamasını ya da bizim başka firmalara
yönlenmemizi kabul etmelerini istedik. CITIC de cevap olarak deneyimli
elamanları bulunmadığı ve uzmanlık isteyen iş olduğu
gerekçesiyle onarımı yapamayacaklarını bildirdi. Böylece 4 ay
boşa geçmiş oldu. Bunun 2 ayı göçük kaldırmayla
geçtiğini varsayarsak en azından 2 ay önce çalışma
başlayabilirdi."

İHALE HAZIRLIKLARI

İhale hazırlıklarının çok hızlı yapılıp tekliflerin
alınacağını anlatan yetkililer, şunları söylediler:

"Türkiye'de bu konuda uzmanlaşmış bilinen firma olmadığından
uluslararası ihaleye çıkılacak. CITIC firması vazgeçmeden
bu işi başkasına verme şansımız yoktu. Çünkü, bundan
sonra olabilecek standart arızaları firma onarmak istemeyebilirdi. Şimdi
yedek parça temini ve rutin arızalarda onarım sözleşmesi devam
edecek. Bizi oyalamalarıyla ilgili hukuki konuları ise değerlendireceğiz.
Ancak, şu anda kuyunun onarım işine bir an önce başlamak bizim
açımızdan daha önemli. Çünkü, kuyu işler hale
gelmeden madencilerimizin cenazelerini çıkartmak mümkün
değildir."

Yetkililer, yer altına inip çıkmayı sağlayan kuyudaki kafesin eksi
540 koduna kadar çalıştığını, patlamadan önce kurtarma
kafesiyle eksi 720 koduna kadar inilebildiğine işaret ederek, "Kuyuda
2 cenazemiz var. Bir an önce kuyunun tamir edilip bunların
çıkartılması lazım. Tamir ve imalat işleri bitmeden cenazelerin
bulunduğu alana inmemiz mümkün değil. Çinli firma
zamanında onarımı yapamayacağını bildirseydi yolun yarısına
gelmiştik" dedi.

 

Kaynak: Hurriyet

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder