<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/7303>ÇHD Ulaşım Zammına Dava
Açtı.</a></h1><p class="tarih"><span style="font-size: small;">22 Ağustos
2011, 09:26 <a
href="http://chd.org.tr/editor.asp?id=4"></a></span></p><p class="ozet"><span
style="font-size: small;">Son bir yıl içerisinde ikinci sefer gelen
ulaşım zammına karşı İstanbul Şube ,İdare Mahkemesine zammın iptali
için dava açtı.</span></p><p class="ozet"><span style="font-size:
small;">Yürütmenin durdurulması taleplidir.<br /></span></p><div><span
style="font-size: small;"><em></em></span> <br /><div> </div><div
align="center"><span style="font-size: small;"><strong>İSTANBUL ( )
İDARE MAHKEMESİ
BAŞKANLIĞI'NA</strong></span></div><div> </div><div> </div><div> </div><div><span
style="font-size: small;"><strong><span style="text-decoration:
underline;">DAVACI
</span></strong><span style="text-decoration: underline;">:</span>
<em>Çağdaş Hukukçular Derneği İstanbul
Şubesi</em></span></div><div><span style="font-size: small;">
İstiklal Cad. O.adli Apaydın Sk. No:11/3
Beyoğlu/İST.</span></div><div><span style="text-decoration: underline;
font-size: small;"> </span></div><div><span style="font-size:
small;"><strong><span style="text-decoration:
underline;">DAVALI
:</span></strong> İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR
BELEDİYESİ
</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;"><strong>İPTALİ TALEP</strong></span></div><div><span
style="font-size: small;"><strong><span style="text-decoration:
underline;">EDİLEN İŞLEM
:</span></strong> İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon
Merkezi'nin (UKOME) 14 Temmuz 2011 tarih ve 2011/5-12 sayılı
kararı.</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;"><strong><span style="text-decoration: underline;">ÖĞRENME
TARİHİ:</span></strong> 15.08.2011</span></div><div> </div><div><span
style="font-size: small;"><strong><span style="text-decoration:
underline;">KONU
:</span></strong> İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım
Koordinasyon Merkezi'nin (UKOME) 14 Temmuz 2011 tarih ve 2011/5-12 sayılı
kararı ile yeniden belirlenen ve 15 Ağustos 2011 tarihinden itibaren
geçerli olan toplu ulaşım ücret tarifesinin düzenlenmesine ilişkin
işlemin yürütmesinin durdurularak iptali
talebimizdir.</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;"><strong><span style="text-decoration:
underline;">AÇIKLAMALAR
</span></strong>:</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;">1. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon
Merkezi'nin (UKOME) 14 Temmuz 2011 tarih ve 2011/5-12 sayılı kararı ile
15 Ağustos 2011 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere toplu ulaşım
ücret tarifesi aşağıdaki gibi
belirlenmiştir:............................</span></div><div> </div><div><span
style="font-size: small;">2. Dava konusu işlemle toplu taşıma ücretlerine
yapılan zam enflasyon artış oranlarının üzerinde belirlenmiş, işlemin
tesisinde kamu yararı gözetilmemiş ve Türkiyenin de taraf olduğu uluslar
arası sözleşmeler ihlal
edilmiştir.</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;">3. Aylık net asgari ücretin 658,95 TL olduğu ülkemizde, daha
ekonomik olması düşüncesiyle toplu taşımada sıkça kullanılan aylık
mavi akbilin dahi 120 TL'den 140 TL çıkarılması hem ekonomik ve sosyal
dengeleri bozarak kamu yararının göz ardı edildiğin ortaya koymaktadır.
Zira 599.21 TL aylık asgari ücretle ve hatta kayıt dışı olarak asgari
ücretin dahi altında ücretle çalışarak ailelerini geçindirmeye
çalışan binlerce işçinin olduğu, hayat pahalılığının herkesçe
kabul edildiği İstanbul gibi bir metropolde, yaşam standartları zaten
düşük olan bu binlerce insanın almış oldukları ücretin neredeyse
dörtte birini ulaşıma harcamalarının sosyal açıdan da dengesizlik ve
adaletsizlik yaratacağı da ortadadır. Ayrıca yapılan zammın yıllık
enflasyonun çok çok üzerinde olması sebebiyle fahiş bir zam olarak kabul
edilmesi gerekmektedir.</span></div><div> </div><div><span
style="font-size: small;">4. Ayrıca dava konusu işlem pek çok açıdan
yürürlükteki mevzuatımıza da aykırıdır. Şöyle
ki;</span></div><div> </div><div><span style="font-size: small;">3645
Sayılı İstanbul Elektrik, Tramvay Ve Tünel İdareleri Teşkilat Ve
Tesisatının İstanbul Belediyesine Devrine Dair Kanun'un 3.maddesinin (B)
bendinde; (Değişik bend: 28/02/2006-5466 S.K./1.mad) İstanbul'un Rumeli ve
Anadolu yakaları ile civarında ve Adalarda elektrik kudreti tevzi etmek
üzere elektrik tesisatını ve elektrikli tramvay şebekesini ve tünel
tesisatını ihtiyaca göre tanzim, ıslah, tadil ve tevsi etmek ve bu işler
için muktezi gayrimenkulleri istimlak etmek ve işletmelerine hadim bütün
muameleler ve teşebbüslerde bulunmak ve lüzum görülürse troleybüs ve
otobüs servisleri ihdas etmek, işletmek ve işlettirmek suretiyle
münakalatı temdit ve takviye etmek Umum Müdürlüğün vazifeleri
arasında sayılmıştır.</span></div><div> </div><div><span
style="font-size: small;">5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu'nun
"Ulaşım Hizmetleri "başlıklı 9.maddesinde ise; Büyükşehir içindeki
kara, deniz, su, göl ve demiryolu üzerinde her türlü taşımacılık
hizmetlerinin koordinasyon içinde yürütülmesi amacıyla, büyükşehir
belediye başkanı ya da görevlendirdiği kişinin başkanlığında,
yönetmelikle belirlenecek kamu kurum ve kuruluş temsilcilerinin
katılacağı ulaşım koordinasyon merkezi kurulur. Büyükşehir ilçe ve
ilk kademe belediye başkanları kendi belediyesini ilgilendiren konuların
görüşülmesinde koordinasyon merkezlerine üye olarak katılırlar.
Ulaşım koordinasyon merkezi toplantılarına ayrıca gündemdeki konularla
ilgili kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının (oda üst
kuruluşu bulunan yerlerde üst kuruluşun) temsilcileri de davet edilerek
görüşleri alınır.</span></div><div> </div><div><span
style="font-size: small;">Ulaşım koordinasyon merkezi kararları,
büyükşehir belediye başkanının onayı ile yürürlüğe
girer.</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;">Ulaşım koordinasyon merkezi tarafından toplu taşıma ile ilgili
alınan kararlar, belediyeler ve bütün kamu kurum ve kuruluşlarıyla,
ilgililer için bağlayıcıdır...hükmüne yer
verilmiştir.</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;">Anılan hükümlere bakıldığında bu hükümlerin gerek
Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve gerekse 3645 sayılı Kanun'un yerel
yönetimlerdeki ulaşımın ve özellikle İstanbuldaki her türlü ulaşım
hizmetinin yapılması ile ilgili görevleri ve bu sebeple yönetimler arası
hizmet alış verişinin kurumsal olarak nasıl yapılacağına ilişkin
hükümleri ve bu nedenle oluşturulan modeli (UKOME) ulaşım hizmetlerinin
koordinasyonu ve çalışması ile ilgili düzenlemeleri içerdiği
görülmektedir. Karayollarında ve İstanbul'da gerçekleştirilen ve
kullanıcılarına güvenli, hızlı ve konforlu seyahat olanağı
sağlaması beklenen ulaşım hizmetlerinin bir maliyeti olduğundan ve bu
hizmetten yararlananların bu maliyete belirli bir oranda katılacakları
hususunda bir tartışma bulunmamaktadır. Zira karayolları ve özellikle
metro ve metrobüs gibi oto yollarının yapım, bakım ve işletilmesi ile
bu işletmelerin devamlılığında da finansman kaynakları gerekmekte olup
sosyal devlet olmanın bir gereği olarak da devletin, Vatandaşlarının
kamu hizmetinden yararlandıkları oran ve ölçülerde giderleri paylaşmak
ve dolayısıyla külfete katlanmaları hususunda adil ve dengeli bir
dağılımı ve paylaşımı amaçlaması ve buna göre de hedef ve
ölçülerini belirlemesi
gerekmektedir.</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;">Dava konusu İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı
Ulaştırma Koordinasyon Merkezi'nin (UKOME) 14 Temmuz 2011 tarih ve
2011/5-12 sayılı kararı ile; tarifeler belirlenirken altyapı, yeni
otobüsler vb. maliyetlerin gözardı edildiği, bu yüzden gelir-gider
dengesinin sağlanabilmesi amacıyla, İstanbulkart'la tek geçiş 1.65
TL'den 1.75 TL'ye, metrobüste üç duraktan uzun mesafeler için tam
ücret 1.95 TL'den 2,10-TL'ye, İndirimli 0,95-TL'den 1,10-TL'ye; İETT
Otobüsleri ve Özel Halk Otobüslerinde bir geçişlik kart (BİRGeç), daha
önce tek geçişlik kart 2,5 TL olduğu halde 3 TL olarak belirlenmiş, 2
geçişlik kart (İKİGeç) 5 TL, 5 geçişlik kart ise 12 TL olarak
belirlenmiştir. Elektronik Bilet ve akbilde Metrobüs hatlarındaki
''aktarma almaz-aktarma verir'' uygulamasına aynı şekilde devam
edilmesine, aylık mavi kartın 120 TL'den 140 TL'ye çıkarılmasına,
yukarıda belirtilen tarifenin 15.08.2011 tarihinde uygulanmaya
başlanmasına karar verildiği anlaşılmaktadır. Yani zam oranları
neredeyse %30'a kadar
çıkmaktadır.</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;">Ulaşım hizmetlerinde kullanılan bilet, jeton, İstanbulkart,
mavikart, AKBİL gibi kullanım araçlarına yapılan zamlar yönünden
gösterilen ve zam için esas alınan unsurların örneğin personel
giderleri, sosyal güvenlik primleri, mal ve hizmet alımları ile faiz
giderleri gibi tüm İETT teşkilatı genel müdürlüğü bünyesi nazara
alınıp hesaplandığı ve ayrıca günlük ortalama olarak bu araçlardan
yararlanan insan sayısı ve sağlanan gelirler ile sağlanan diğer ek
gelirlerin gelir- gider hesabı sonunda, kar zarar hesabının
yapılmadığı tarifeler arasındaki farklı uygulamaların ise objektif
verilere dayanmaksızın belirlendiği, maliyet hesabında yer alması
gereken en önemli unsurlardan olan enflasyon gerçekleşme oranının da
yapılan zamlarda dikkate alınmadığı, zira Türkiye İstatistik Kurumu
(TÜİK) tarafından, 2010 Tüketici Fiyatları Endeksinin (TÜFE) %6.4,
Üretici Fiyatı Endeksinin (ÜFE) 8.7 olduğu açıklandığı halde davalı
idarece bu oranlar maliyet hesabında dikkate alınmaksızın ve
gerçekleşen enflasyon oranının çok üzerinde, yatırım, finansman,
bakım ve onarım giderlerindeki artış ile sabit giderlerde
artış nedeniyle, 14 Temmuz 2011 tarihli UKOME kararı ile %30'a varan
oranlarda yapılan zammın haklı gerekçelerinin bulunmadığı
görülmektedir.</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;">Bu durumda dava konusu işlemin enflasyon oranları gibi bilimsel
tespitlere dayanan objektif ölçüler içermediği, kapsamlı bir inceleme
ve araştırmaya dayanmadığı, tamamen idarelerine iç kaynak teminine
yönelik olduğu anlaşılmakta olup özellikle düşük ve orta gelirli
vatandaşlarca kullanılan toplu taşıma ücretlerine bir yıl içinde
toplamda enflasyon oranını fahiş oranda aşacak şekilde yapılan
zammın hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı sonucuna
varılmıştır.</span></div><div><span style="font-size: small;">Öte
yandan, Büyükşehir Belediyelerinin şehir içi ulaşımı sağlamak asli
görevleri arasında olduğu, toplu taşımanın öncelikli amacının kamu
yararını sağlamaya yönelik bulunduğu gerçeği karşısında, bu konuda
tedbirler almakla yükümlü olan idarenin, maliyet hesabı yaparken tüm
giderlerinin taşımadan sağlanacak gelirle karşılanması hedeflenerek bu
hizmetten yararlanan kişilere yöneltmesinde kamu yararı amacına uyarlık
bulunmadığı gibi toplu taşımacılığın hedeflerinden olan sosyal
adalet ilkesiyle de
bağdaşmamaktadır.</span></div><div> </div><div><span
style="font-size: small;">5. Derneğimiz, ekte sunmuş olduğumuz
tüzüğümüzün "Derneğin Amacı" başlıklı 2. maddesi ile
"Derneğin Yapacağı İşler" başlıklı 3. maddesinin (b) bendi
uyarınca istanbul'da yaşayan vatandaşların temel hak ve
özgürlüklerinin korunmasına ve kamu yararının sağlanmasına
dönük olarak, temel hak ve özgürlükleri sınırlayan nitelikteki
bu işleme karşı kamuya hukuki destek sunmak ve hatta kamu menfaatlerinin
korunması amacıyla iş bu davayı bizzat açmak hak ve yetkisine sahiptir.
Bu nedenle, iş bu davamızın kabulü ile idarenin işlemlerinde egemen
olması gereken kamu yararı ilkesine aykırı nitelik arz eden davalı
işleminin öncelikle yürütmesinin durdurulması, daha sonra iptaline karar
verilmesi gerektiği
görüşündeyiz.</span></div><div> </div><div><span style="font-size:
small;"><strong><span style="text-decoration: underline;">SONUÇ VE
İSTEM:</span></strong> Yukarıda açıkladığımız ve resen
değerlendirilecek nedenlerle açıkça yasaya ve usule aykırı bu idari
işlemin iptaline, yargılama giderlerinin davalı yan üzerine
bırakılmasına karar verilmesini saygıyla talep ederiz.
17.08.2011</span></div><div> </div><div align="right"><span
style="font-size: small;">Çağdaş Hukukçular Derneği</span></div><div
align="right"><span style="font-size: small;">İstanbul
Şubesi</span></div><div> </div><div> kaynak.chd.org.tr</div></div><p> </p>
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder