<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/7492>Türkiye'de Öğretmenler Az
Çalışıyormuş</a></h1><p><strong>Milliyet, OECD'nin eğitim verilerine
dayanarak Türkiye'de öğretmenlerin Avrupa'daki meslektaşlarından az
çalıştığını iddia etti. Halbuki veriler bunu yalanlıyor. OECD
rakamları dikkatle incelendiğinde, Türkiye'de öğretmenlerin
öğretmenlik dışı görevler nedeniyle ülke ortalamalarının üzerinde
çalıştığı görülüyor.</strong></p><p>OECD, 2011 yılı için temel
eğitim göstergelerini içeren Eğitime Bakış raporunu 13 Eylül'de web
sitesinde yayınladı. Raporda eğitim ilgili bir çok gösterge veri
bulunuyor. Eğitim emekçileri, öğrenciler ve veliler açısından oldukça
ilgi çekici olan verilerde ülkelerarası karşılaştırmalar önemli
bilgiler içeriyor.Raporda ülkeler bazında, öğretmenlerin çalışma
saatleri ve ücretlerine ilişkin ayrıntılı veriler de mevcut. Bu rakamlar
incelendiğinde Türkiye'deki eğitim sisteminin emek düşmanlığ ve
piyasalaşması gözler önüne seriliyor.Milliyet gazetesi dış haberler
servisi ise aynı rapora ve aynı verilere dayanarak bambaşka bir onuca
varmış: "Türk öğretmen az çalışıp az kazanıyor" başlığıyla
verilen haberde, OECD raporundaki verilerin yalnızca bir kısmı
kullanılarak çarpık bir tablo çizilmiş.</p><p><strong>Gerçek durum
bambaşka: Türkiye'de öğretmenler çok çalıştırılıp, çok
sömürülüyor</strong><br />Milliyetin kullandığı veriler, ülkelere
göre öğretmenlerin derste geçirdikleri çalışma saatlerini, yani
öğretmenlik yaptıkları çalışma saatlerini, gösteren rakamlar
içeriyor. Buna göre Türkiye hem ilköğretim hem de ortaöğretimde OECD
ve Avrupa Birliği ülkeleri ortalamasının altında yer alıyor.
İlköğretim öğretmenlerinin toplam ders saati Türkiye'de 639 iken bu
rakam OECD ortalamasında 779, AB ortalamasında ise 755. Orta öğretimde bu
durum Türkiye'de 567, OECD'de 656 AB'de 628 saat olarak belgelenmiş.
Bu rakamlardan çıkan sonuca göre Türkiye'de öğretmenler diğer ülke
ortalamalarına göre daha az süre mesleklerini yapıyorlar. Veriler
incelenmeye devam edildiğinde işin aslı toplam çalışma saatleri
rakamlarıyla ortaya dökülüyor. Türkiye'de ilköğretim ve orta
öğretimde öğretmenlerin toplam zorunlu çalışma süreleri yıllık 1808
saat, bu rakam OECD ortalamasında ilköğretim için 1665, ortaöğretim
için 1596; AB ülkeleri ortalamasında ise öğretmenler ilköğretimde
1596, ortaöğretimde 1580 saat çalışıyorlar. Durum oldukça açık ve
net; Türkiye'de öğretmenler çalışma zamanlarının çoğunluğunu
öğretmenlik dışı görevlerle geçirmek zorunluluğuyla diğer ülke
ortalamalarının üzerinde çalışıyor.</p><p>Ücret verilerine
bakıldığında Türkiye'nin konumu daha da belirginleşiyor. OECD 2011
raporunda dolar bazında eşdeğerlendirilmiş rakamlarla öğretmen maaş
verilerini yayınlamış. İlköğretimde öğretmenlerin başlangıç
maaşları Türkiye için 25 536, OECD ortalamasında 29 767, AB
ortalamasında 30 150 Amerikan doları. Yine ilköğretimde en üst seviye
maaşlara bakıldığında Türkiye'de 29 697, OECD ortalamasında 48 154,
AB ortalamasında 47 883 Amerikan doları. Ortaöğretimin en üst seviye
öğretmen maaşları rakamları ise şöyle: Türkiye 30 335; OECD 53 651;
AB 53 956. Bu rakamların ortaya çıkardığı en açık durum;
Türkiye'de öğretmenlerin gelirlerinin diğer ülkelere göre düşük
olduğu. Ancak OECD verileri bunun ötesindeki gerçekleri de
belirginleştiriyor.</p><p>Türkiye'de öğretmenlerin çalışma
saatlerinin diğer ülke ortalamalarına göre yüksek olması ve bunun
yanında özellikle vasıflı emekgücüne ödenen ücretlerde ortalamaların
oldukça altında bulunulması gerçek durumun altını çiziyor. Derin ve
yüksek emek sömürüsü. Bu verilerin yanına bir de eğitim emekçilerinin
karşı karşıya oldukları: işsizlik, güvencesiz çalışma,
öğretmenlik mesleğinin itibarsızlaşması vb. gerçekliklerini de
eklediğimizde Milliyet gazetesi haberinin masum bir yanlış yorum
olmadığı iyice ortaya çıkıyor.</p><p></p>
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder