İDO ve İGDAŞ'ın
Satışına Onay
İstanbul Büyükşehir
Belediyesi, İGDAŞ ve İDO’nun blok satış yöntemiyle
özelleştirilmesine oy çokluğu ile karar verdi
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisi 14 Ekim
günü yaptığı toplantıda İstanbul Gaz Dağıtım Sanayi Ticaret
AŞ (İGDAŞ) ve İstanbul Deniz Otobüsleri AŞ (İDO)'nin blok satış
yöntemiyle özelleştirilmesini oy çokluğu ile kabul etti.
İDO, 34 adet yolcu vapuru ve 49 Şehir Hatları iskelesini ise İBB
iştiraki olarak kurulan İstanbul Şehir Hatları Turizm San. ve Tic. AŞ'ye
devretti.
AKP ve CHP özelleştirmeden yana ama AKP 1 kuruşun
hesabını yapıyor
Öneriye red oyu kullanan CHP’li meclis üyeleri
ağırlıklı olarak blok satış yerine halka arz yönteminin neden
kullanılmadığını sorguladılar. CHP’lilerin eleştirilerine
karşılık İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi AKP Grup
Başkanvekili Ergün Turan halka arz yerine blok satışı tercih
etmelerini, “Halkın malını 1 Kuruş fazlaya satmaya
çalışıyoruz” diyerek cevapladı kendilerini halkın
seçtiğini vurguladı.
Daha önce temmuz ayında gündeme gelen özelleştirmeler
için İBB Başkanı Kadir Topbaş, metro yatırımlarının
yapılabilmesi ve belediyenin borçlarının azaltılabilmesi
için iki kudumu özelleştirmeleri gerektigini söylemişti.
Topbaş, bu açıklamalarının ardından ‘halkın malını halka
arz yöntemiyle özelleştiririz’ şeklinde
açıklamalarda bulunmuştu.
İki yöntemde de halk zarar edecek
İDO ve İGDAŞ’ın özelleştirilmesinin ardından kurumları
alan şirketler karları artırabilmek için zam
yapabilecekler.
Blok satış yönteminde, özelleştirme kapsamına alınacak
şirketin tamamının ya da belli bir orandaki hissesinin özel bir
şirkete ihale yoluyla satışı yapılıyor. Halka arz yönteminde ise
bir aracaı kurum vasıtasıyla özelliştirme kapsamındaki kurumun
hisseleri satışa çıkarılıyor. İDO bir anonim şirket olmasına
rağmen kamusal kaynakları kullanması bakımından bir kamu hizmeti sunuyor
ve kamu yararı gözetmesi gerektiğini de kendi internet sitesinde
yazıyor; ancak özelleştirme sonunda kamu yararı ilkesi terk ediliyor.
Bunun bir örneği olarak İDO’nun İstanbul-Yalova ve Adalar vapur
hatlarını kar getirmediği gerekçesiyle iptal etmesi
gösterilebilir.
İGDAŞ Türkiye’nin yarısı
İGDAŞ, 4,2 milyon abone ve 4 milyar metreküplük doğalgaz
tüketimi ile yerli ve yabancı onlarca şirketin gözünü
kamaştırıyor. İGDAŞ'a Rus Gazprom, Gaz de France, İtalyan Eni, Merrill
Lynch, Credit Suisse ve Kuveytli yatırım fonu St. Martins Property'nin
aralarında bulunduğu yabancı şirketlerin yanı sıra Koç, Limak,
Aksa, Akfen, Zorlu, Oyak ve Yıldızlar Holding gibi yerli şirketlerin de
yer aldığı 20'yi aşkın şirketin talip olduğu belirtilse de ortada
şirketlere talip olduğunu açıklayan yok. 1986'da kurulan ve
geçen yıl 2,84 milyar TL değerinde net satış
gerçekleştiren İGDAŞ, 8 milyonu geçen Türkiye toplam
doğalgaz abonelerinin yarısına sahip.
2005’deki protokole göre İDO, TDİ’ye ait
malları satamaz
İDO'ya da yerli ve yabancı 12 şirketin talip olduğu belirtiliyor ancak
yine ortada bir netlik yok. 1987'de kurulan geçen yıl 400 milyon
liralık gelir elde eden İDO aynı yıl 80 milyon liralık yatırım
yapmıştı. İDO, Şubat 2005'te Büyükşehir Belediye
Başkanlığı'nın Şehir Hatları İşletmesi'ni devralmasının ardından
İstanbul'da deniz ulaşımından sorumlu tek otorite oldu. Şirket, 19
hatta, 25 deniz otobüsü, 10 hızlı feribot, 17 araba vapuru ile 31
noktaya hizmet götürüyor.
Kaynak: Sendika
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder