Yabancı Okulların Arazi
Edinmesine Vize
Anayasa Mahkemesi, yabancı okulların yeni
arazi edinebilmesi ve kapasitelerini artırabilmesinde karşılıklılık
şartı aranmamasını Anayasa'ya aykırı bulmadı.
Yüksek Mahkeme'nin, CHP'nin başvurusu üzerine yabancı
okulların, karşılıklılık şartı aranmaksızın yeni arazi edinebilmesi
ve kapasitelerini artırabilmesine olanak tanıyan yasa
hükmünün iptal isteminin reddine ilişkin gerekçeli
kararı, bugünkü Resmi Gazete'de yayımlandı.
okulların, karşılıklılık şartı aranmaksızın yeni arazi edinebilmesi
ve kapasitelerini artırabilmesine olanak tanıyan yasa
hükmünün iptal isteminin reddine ilişkin gerekçeli
kararı, bugünkü Resmi Gazete'de yayımlandı.
CHP'nin iptal başvurusunda, 5580 sayılı Özel Eğitim Kurumları
Kanununun 5'inci maddesinin (b) fıkrasının birinci bendiyle istisnasız
bütün yabancı okullara mütekabiliyet (karşılıklılık)
şartı belirtilmeksizin; Bakanlar Kurulunun izniyle yeni arazi edinebilme,
kapasitelerini en fazla beş misline kadar artırabilme imkanı
tanındığı, aynı fıkranın beşinci bendinin birinci cümlesiyle de
bu okullara, mütekabiliyet esası aranmadan edinebilecekleri taşınmaz
mallarını, kurucularının veya yetkililerinin önerisiyle, Milli
Eğitim Bakanlığına ya da kuruluş amaçları eğitim vermek olan,
4721 sayılı Türk Medeni Kanunu'na göre kurulan vakıflara,
Bakanlar Kurulunun izniyle devredilebilme hak ve yetkisi tanındığı
belirtildi.
Kanununun 5'inci maddesinin (b) fıkrasının birinci bendiyle istisnasız
bütün yabancı okullara mütekabiliyet (karşılıklılık)
şartı belirtilmeksizin; Bakanlar Kurulunun izniyle yeni arazi edinebilme,
kapasitelerini en fazla beş misline kadar artırabilme imkanı
tanındığı, aynı fıkranın beşinci bendinin birinci cümlesiyle de
bu okullara, mütekabiliyet esası aranmadan edinebilecekleri taşınmaz
mallarını, kurucularının veya yetkililerinin önerisiyle, Milli
Eğitim Bakanlığına ya da kuruluş amaçları eğitim vermek olan,
4721 sayılı Türk Medeni Kanunu'na göre kurulan vakıflara,
Bakanlar Kurulunun izniyle devredilebilme hak ve yetkisi tanındığı
belirtildi.
Milletler arası ilişkilerde “karşılıklılık” ilkesinin
önemine işaret edilen başvuruda, iptali istenen kurallarla,
karşılıklılık şartı aramaksızın yabancı okullara Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşlarının edinimine açık olan bölgelerde
taşınmaz mal edinmek hakkı ve bu şekilde edindikleri taşınmazları
kuruluş amaçları eğitim vermek olan 4721 sayılı Türk Medeni
Kanuna göre kurulan vakıflara devretme imkanı tanındığı öne
sürüldü.
önemine işaret edilen başvuruda, iptali istenen kurallarla,
karşılıklılık şartı aramaksızın yabancı okullara Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşlarının edinimine açık olan bölgelerde
taşınmaz mal edinmek hakkı ve bu şekilde edindikleri taşınmazları
kuruluş amaçları eğitim vermek olan 4721 sayılı Türk Medeni
Kanuna göre kurulan vakıflara devretme imkanı tanındığı öne
sürüldü.
Başvuruda, bu düzenlemenin eşitliği ve dengeyi bozduğu,
Anayasanın başlangıç kısmına aykırı bir durumun ortaya
çıkmasına yol açtığı savunuldu.CHP'nin iptal başvurusunu
reddeden Anayasa Mahkemesi'nin gerekçeli kararında ise 5737 sayılı
Vakıflar Kanunu'nun, vakıfların taşınmaz mal edinebilmelerini ve
taşınmaz mallar üzerinde tasarrufta bulunabilmelerini
yasaklamadığı, ancak kurucularının çoğunluğu yabancı uyruklu
olan vakıfların taşınmaz mal edinmeleri durumunda, 2644 sayılı Tapu
Kanunu'nun yabancıların taşınmaz mal edinimini düzenleyen 35.
maddesinin uygulanacağını öngördüğü
vurgulandı.
Anayasanın başlangıç kısmına aykırı bir durumun ortaya
çıkmasına yol açtığı savunuldu.CHP'nin iptal başvurusunu
reddeden Anayasa Mahkemesi'nin gerekçeli kararında ise 5737 sayılı
Vakıflar Kanunu'nun, vakıfların taşınmaz mal edinebilmelerini ve
taşınmaz mallar üzerinde tasarrufta bulunabilmelerini
yasaklamadığı, ancak kurucularının çoğunluğu yabancı uyruklu
olan vakıfların taşınmaz mal edinmeleri durumunda, 2644 sayılı Tapu
Kanunu'nun yabancıların taşınmaz mal edinimini düzenleyen 35.
maddesinin uygulanacağını öngördüğü
vurgulandı.
Yabancı okulların, 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları
Kanunu ile bu Kanunda hüküm bulunmayan hususlarda resmi
öğretim kurumlarında uygulanan mevzuata tabi olduğu, bu okulların da
diğer bütün okullar gibi faaliyetlerini Milli Eğitim
Bakanlığının denetim ve gözetiminde yürüttüğü
belirtilen gerekçeli kararda, şu ifadelere yer verildi:
Kanunu ile bu Kanunda hüküm bulunmayan hususlarda resmi
öğretim kurumlarında uygulanan mevzuata tabi olduğu, bu okulların da
diğer bütün okullar gibi faaliyetlerini Milli Eğitim
Bakanlığının denetim ve gözetiminde yürüttüğü
belirtilen gerekçeli kararda, şu ifadelere yer verildi:
“Buna göre, yabancı okulların taşınmaz mallarının,
kurucularının veya yetkililerinin önerisi ile kuralda
öngörülen 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu'na göre
kurulan vakıflara devredilebilmesi için vakfın öncelikle,
hukuki ve fiili mütekabiliyet esasına göre kurulmuş bir vakıf
olması ve kuruluş amacının eğitim vermek olması gerekmektedir. Öte
yandan, devredilen bu kurumların yönetim, eğitim ve öğretim
özellikleri dikkate alınarak korunması yararlı görülenleri
Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenecektir.
kurucularının veya yetkililerinin önerisi ile kuralda
öngörülen 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu'na göre
kurulan vakıflara devredilebilmesi için vakfın öncelikle,
hukuki ve fiili mütekabiliyet esasına göre kurulmuş bir vakıf
olması ve kuruluş amacının eğitim vermek olması gerekmektedir. Öte
yandan, devredilen bu kurumların yönetim, eğitim ve öğretim
özellikleri dikkate alınarak korunması yararlı görülenleri
Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenecektir.
Bu nedenle, yabancı okulların taşınmaz mallarının, Milli Eğitim
Bakanlığına veya eğitim vermek amacıyla kurulmuş ve kuruluşu
mütekabiliyet esasına dayanan yeni vakıflara devredilebilmesine
ilişkin kuralda, ayrıca mütekabiliyet ilkesine yer verilmemesinde
Anayasa'ya aykırılık bulunmamaktadır.”
Bakanlığına veya eğitim vermek amacıyla kurulmuş ve kuruluşu
mütekabiliyet esasına dayanan yeni vakıflara devredilebilmesine
ilişkin kuralda, ayrıca mütekabiliyet ilkesine yer verilmemesinde
Anayasa'ya aykırılık bulunmamaktadır.”
Anayasa Mahkemesi, bu gerekçelerle CHP'nin iptal istemini
reddetti.
reddetti.
SAĞLIK MESLEK LİSELERİNİN MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI'NA
DEVRİ
DEVRİ
Öte yandan, Anayasa Mahkemesi, yapılan yasal düzenlemeyle
sağlık meslek lisesinde müdür yardımcısı olarak görev
yapan kişinin, sağlık meslek dersi öğretmeni olarak atanmasında
Anayasaya aykırılık bulmadı.
sağlık meslek lisesinde müdür yardımcısı olarak görev
yapan kişinin, sağlık meslek dersi öğretmeni olarak atanmasında
Anayasaya aykırılık bulmadı.
Yüksek Mahkemenin bugünkü Resmi Gazete'de yayımlanan
gerekçeli kararında, yasa koyucu tarafından Milli Eğitim
Bakanlığı için gerekli olmadığı değerlendirilen okul
müdürlüğü ve müdür yardımcılığı
kadrolarının, bu kişilerin şahsi durumlarının korunması amacıyla
ihdasının hukuk devleti ilkesinin bir gereği ve sonucu olmadığı, bu
nedenle iptali istenen düzenlemeyle kazanılmış hakları ihlal
edilmediği belirtildi.
gerekçeli kararında, yasa koyucu tarafından Milli Eğitim
Bakanlığı için gerekli olmadığı değerlendirilen okul
müdürlüğü ve müdür yardımcılığı
kadrolarının, bu kişilerin şahsi durumlarının korunması amacıyla
ihdasının hukuk devleti ilkesinin bir gereği ve sonucu olmadığı, bu
nedenle iptali istenen düzenlemeyle kazanılmış hakları ihlal
edilmediği belirtildi.
Kaynak: Hurriyet
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder