<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/6746>EMO: PROJE ONAYI VE TESİS
KABULÜ KAMU GÖREVİDİR, PİYASALAŞTIRILAMAZ</a></h1><p>
Elektrik Mühendisleri Odası, 25 Mayıs 2011 tarihinde dağıtım
kuruluşlarının özelleştirilmesinin ardından dağıtım tesislerinin
projelendirilmesi, kontrol ve kabulüne ilişkin yaşanan karmaşa
üzerine bir basın açıklaması yaptı.<br />
<br />
<strong>PROJE ONAYI VE TESİS KABULÜ KAMU GÖREVİDİR<br />
PİYASALAŞTIRILAMAZ</strong><br />
<br />
Ülkemizde temel altyapı hizmetlerinin özelleştirilmesi ve
piyasalaştırılması uygulamaları 12 Eylül sonrası her
hükümetin, yaşanan tüm sosyal ve ekonomik olumsuzluklara
rağmen ısrarla sürdürdüğü bir genel politika
olmuştur.<br />
<br />
Bu kapsamda elektrik üretimi ve dağıtımı da özelleştirilmiş
ve merkezi bir plan ve kamusal anlayışla ele alınması gereken ve yapısı
gereği tekel niteliğinde olan bu alanlarda kamu tekeli parçalanarak,
fiili olarak özel tekeller yaratılması sürecine girilmiştir. Bu
uygulamalar, bir yandan elektrik enerjisinin daha pahalı bir şekilde
tüketilmesi sonucunu doğururken; diğer yandan da doğasına aykırı
müdahaleler bu alanı yönetilemez hale getirmiş ve arz
güvenliği somut bir tehdit haline gelmiştir. Bu nedenlerle alanın
karar vericileri; palyatif, yamalı bohça çözümlerle
sıkıntıları aşmaya dönük adımlar atmak zorunda
kalmışlardır.<br />
<br />
Bu konuda yaşanan son örnek önemli dersleri kendi içinde
barındırmaktadır. Bilindiği gibi 3154 sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığı‘nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun‘un
2. Maddesi gereğince kurulacak olan dağıtım tesislerinin
projelendirilmesini ve bunların kontrol ve kabullerini yapmak Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanlığı‘nın görevidir. Bakanlık için
bu görev kamusal görev niteliğindedir. Dağıtım
bölgelerinin özelleştirilmesi öncesinde bu görev,
yapılan düzenlemeler ile Bakanlık adına TEDAŞ tarafından
gerçekleştirilmekteydi. TEDAŞ‘a ait birçok dağıtım
bölgesinin özel hukuk tüzel kişilerine devredilmesinin
ardından bu dağıtım şirketleri aslen bakanlığa ait olan proje kontrol
ve kabul yetkisini yasa dışı şekilde kullanmayı
sürdürmekteydiler. Özelleştirme süreci bu denetimlerin
kimin tarafından ne şekilde yapılacağı sorununu yaratmış ve
belirsizlik bir süre devam etmiştir. Elektrik Mühendisleri Odası
tarafından, kamusal görev niteliğindeki projelerin denetimi ve
onaylanması işleminin özel şirketler eli ile değil kamu eli ile
yürütülmesi gereği defalarca vurgulanmış, yasa dışı bu
uygulamanın durdurulması talep edilmiştir.<br />
<br />
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, konuyu 4 Şubat 2011 tarihli
yazısıyla değerlendirmiş ve 9 Şubat 2011 tarihli yazıları ile de
TEDAŞ‘ı şu noktalarda yetkilendirmiştir:<br />
<br />
•· Dağıtım şirketlerinin yatırım programlarında yer alan
yatırım projelerinin onaylanması ve yatırımların geçici ve kesin
kabullerinin yerinde yapılarak denetimlerinin sağlanması.<br />
<br />
•·Tüm dağıtım şirketlerinin dağıtım
bölgelerindeki üçüncü şahıslarca tesis edilen
toplam 1000 kVA‘nın (kilovolt amper) üzerindeki tüketim
projelerinin onaylanması, geçici ve kesin kabullerinin
yapılması.<br />
<br />
•·Organize sanayi bölgelerinin kendilerinin ve
bölgelerindeki üçüncü şahıslara ait tüketim
projelerinin onayı ve geçici kabullerinin yapılması.<br />
<br />
Yazıda ayrıca; elektrik iç tesisleri projelerin, generatör
guruplarına ait projelerin ve üçüncü şahıslara ait
1000 kVA‘nın altındaki projelerin onaylanması ve geçici,
kesin kabullerinin özelleştirilen dağıtım şirketleri tarafından
yapılmasının uygun görüldüğü belirtilmektedir.<br />
<br />
Bakanlık bu kararla bir kısım proje ve denetim onaylarını TEDAŞ (kamu)
birimlerine, bir kısım proje ve denetim onaylarını ise özel
dağıtım şirketlerine bırakmıştır.<br />
<br />
Elektrik Tesisleri Proje Onay ve Kabullerinin kamu görevi olmasına
rağmen "üçüncü kişilere hizmet satılması"
olarak değerlendirilmesi ve kamu adına onay görevinin özel hukuk
tüzel kişilerine devredilmesi yasal mevzuatla çelişmektedir.
Özel firmaların doğal önceliği olan kâr hedefi, sosyal
devlet kavramını ortadan kaldırdığından, proje onayı ve tesis
kabullerinde kamu yararı artık öncelikli olmayacak, şirketlerin
kârlılığı temelinde serbest piyasa mekanizmasının kaderine terk
edilecektir.<br />
<br />
Çözüm basittir; kısa vadede 1000 kVA sınırı
olmaksızın, tüm proje onay ve kabul işlemlerinin kamu eliyle ve kendi
bölgesinde yapılmasının sağlanması, orta vadede hiçbir anlam
ifade etmediği alınan son kararla açık hale gelen dağıtım
bölgelerinin özelleştirilmesi politikalarından
vazgeçilmesi ve en nihayetinde uzun vadede üretimi, iletimi ve
dağıtımı ile dikey entegre olmuş bir kamu tekelinin yeniden tahsisi ve
alanın merkezi-demokratik planlama ve kamusal anlayışla yeniden
yapılandırılmasıdır.<br />
<br />
Belirtilen nedenlerle; yapılan yanlış uygulamalardan en kısa sürede
vazgeçilmesi ve başta üyelerimiz olmak üzere halkımızın
daha fazla mağdur edilmemesi için yetkilileri uyarıyor, olumsuz
uygulamaların giderilmesine yönelik olarak hukuki ve idari gerekli
girişimlerde bulunacağımızın altını bir kez daha çiziyoruz.<br
/>
<br />
<strong>Elektrik Mühendisleri Odası<br />
42. Dönem Yönetim Kurulu<br />
25 Mayıs 2011 </strong></p>
<p>
</p>
<p>
<em><strong>Kaynak: Tmmob</strong></em></p>
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder