19 Mayıs 2011 Perşembe

MADENMO: KÂRI ŞİRKETLERE, ZARARI TOPLUMA FATURA EDİLEN MADENCİLİK FAALİYETLERİ KABUL EDİLEMEZ

<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/6677> MADENMO: KÂRI
ŞİRKETLERE, ZARARI TOPLUMA FATURA EDİLEN MADENCİLİK FAALİYETLERİ KABUL
EDİLEMEZ</a></h1><p>
Eti G&uuml;m&uuml;ş A.Ş&rsquo;nin K&uuml;tahya&rsquo;da bulunan
g&uuml;m&uuml;ş madeni işletmesinin birbirine bağlı atık depolama
barajlarından birinin seddesinin yıkılması &uuml;zerine olay mahallinde
incelemelerde bulunan Maden M&uuml;hendisleri Odası, konuya ilişkin olarak
14 Mayıs 2011 tarihinde bir basın a&ccedil;ıklaması yaptı.<br />
<br />
<strong>K&Acirc;RI ŞİRKETLERE, ZARARI TOPLUMA FATURA EDİLEN MADENCİLİK
FAALİYETLERİ KABUL EDİLEMEZ</strong><br />
<br />
07.05.2011 tarihinde &ouml;zel sekt&ouml;re ait Eti G&uuml;m&uuml;ş
A.Ş&lsquo;nin K&uuml;tahya&lsquo;da bulunan g&uuml;m&uuml;ş madeni
işletmesinin birbirine bağlı atık depolama barajlarından birinin
seddesinin (su durdurma seti) bir kısmı yıkılmış ve sulu atık malzeme
diğer havuzları doldurmuştur. Bunun sonucunda atık y&uuml;k&uuml;,
alttaki barajların seddesine y&uuml;klenmiş ve tehlike oluşturmuştur.
Olayın nedenini ve olası sonu&ccedil;larını incelemek &uuml;zere konuyla
ilgili uzmanlarımız olay mahalline giderek incelemelerde bulunmuştur.
Yaşanan bu olumsuz durum aslında bir sonu&ccedil;tur ve nedenlerinin
&ccedil;ok iyi irdelenmesi gerekmektedir.<br />
<br />
Bir kamu kuruluşu olan Etibank 100.Yıl G&uuml;m&uuml;ş Madeni İşletmesi
M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;&lsquo;ne ait g&uuml;m&uuml;ş &uuml;retim
tesisleri, yaklaşık 25 milyon ton g&uuml;m&uuml;ş cevherinden yılda bir
milyon ton cevher işleyerek, 122 ton/yıl metal g&uuml;m&uuml;ş elde etmek
&uuml;zere 1987 yılında faaliyete başlamıştır. G&uuml;m&uuml;ş
&uuml;retim tesisinde, toplam 25 milyon ton katı atık depolama kapasitesine
&ccedil;ıkarılabilecek atık barajı projelendirilmiştir. Proses
atıklarının toplandığı atık barajı atıkların dağıtıcı borularla
kesintili olarak beslendiği ve ge&ccedil;irimsiz toprak seddelerle
ayrılmış toplam 110 hektarlık bir alanı kaplayan ve padok olarak
adlandırılan d&ouml;rt &ccedil;&ouml;kelme havuzuna
b&ouml;l&uuml;nm&uuml;şt&uuml;r. S&ouml;z konusu işletme,
&ouml;zelleştirilmek amacıyla 2000 yılında &Ouml;zelleştirme İdaresine
devredilmiş ve 2004 yılında da o zamanki adı S&ouml;ğ&uuml;tsen Seramik
Sanayi İnşaat Madencilik İthalat İhracat AŞ&lsquo;ne 41.200.000 dolar
bedelle satılmıştır. Eti G&uuml;m&uuml;ş İşletmesinin tesis yatırım
maliyeti en az 70 milyon dolardır. Odamız, 2004 yılının Mayıs ayında
bu satışla ilgili olarak bir a&ccedil;ıklama yapmış ve aşağıdaki
soruları ilgililere sorarak kamuoyuyla paylaşmıştır.<br />
<br />
- S&ouml;z konusu firmanın madencilik deneyimi nedir? Daha &ouml;nce
g&uuml;m&uuml;ş ya da benzeri işletmeciliği yapmış mıdır?<br />
<br />
- S&ouml;z konusu firmanın, işletmede hi&ccedil;bir teknik incelemede
bulunmadan sadece işletmenin mevcut nakit ve nakde &ccedil;evrilebilir
varlıklarına bakarak teklif verdiği doğru mudur? Detay teknik inceleme
yapılmadan b&ouml;ylesi bir işletmeye talip olabilmek m&uuml;mk&uuml;n
m&uuml;d&uuml;r?<br />
<br />
- İşletmenin kasasında nakit 13 milyon USD, stoklarında 4 milyon USD ve
K&uuml;tahya şehir merkezinde 3 milyon USD değerinde lojman ve sosyal
tesisler olmak &uuml;zere nakit ve nakde &ccedil;evrilebilir toplam 20 milyon
USD varlığı bulunduğu, işletme faaliyetlerinin devam etmekte olması
nedeniyle belirtilen varlık miktarının s&uuml;rekli artmaya devam ettiği
doğru mudur?<br />
<br />
- Eti G&uuml;m&uuml;ş işletmesinin sahip olduğu cevher yatağında nadir
toprak elementleri bulunma olasılığı var mıdır, varsa bu olasılık
g&ouml;z &ouml;n&uuml;ne alınmakta mıdır?<br />
<br />
Bu sorularımıza cevap alınamamış ve tesis satılmıştır. İşletmeyi
alan firma, &ccedil;alışmaya başladığı g&uuml;nden itibaren kapalı bir
kutu şeklinde &ccedil;alışmış, teknik ve &uuml;retim bilgilerini
kimseyle paylaşmaya yanaşmamıştır.<br />
<br />
80&lsquo;li yılların başından itibaren uygulamaya konulan
&ouml;zelleştirme, taşeronlaşma, rod&ouml;vans gibi yanlış uygulamalar;
kamu madenciliğini k&uuml;&ccedil;&uuml;ltm&uuml;ş, kamu kurum ve
kuruluşlarında uzun yıllar sonucu elde edilmiş olan madencilik bilgi ve
deneyim birikimini dağıtmıştır. Yoğun birikim ve deneyime sahip olan
kurum ve kuruluşlar yerine &uuml;retimin, teknik ve altyapı olarak
yetersiz, deneyim ve uzmanlaşmanın olmadığı kişi ve şirketlere
bırakılması, buna ek olarak kamusal denetimin de yeterli ve etkin bir
bi&ccedil;imde yapılmaması iş kazalarının artmasına ve &ccedil;evre
sorunlarına neden olmuştur. Kamu denetiminin yeterince yapılmaması ve kar
&ouml;ncelikli yapılan madencilik faaliyeti,
K&uuml;tahya-G&uuml;m&uuml;şk&ouml;y&lsquo;de yaşanan sorunun ana
nedenidir. 2004 yılında bir onsu 6,5 dolar olan g&uuml;m&uuml;ş&uuml;n
fiyatı, 2011 yılının Mart ayında 38 dolara y&uuml;kselmiştir. Yani 6
kat artmıştır. Bu durumda, daha fazla kazanmak uğruna şirket yıllık
&uuml;retim miktarını projedeki miktarın 2 katına &ccedil;ıkarmış,
ancak atık barajı aynı oranda b&uuml;y&uuml;t&uuml;lmemiştir.
Ge&ccedil;ici &ccedil;&ouml;z&uuml;mler &uuml;retilerek baraj seddeleri
y&uuml;kseltilmiş, ancak seddenin stabilitesi (duraylılığı)
hesaplanmamış ve olası riskler g&ouml;z ardı edilmiştir. Tesis, 1993
yılından &ouml;nce işletmeye alındığı i&ccedil;in yasal olarak
&Ccedil;ED Y&ouml;netmeliği kapsamından muaf olsa bile ilave tesis ve
inşaat yapımı bu y&ouml;netmelik kapsamına girmektedir. Bu durum,
&Ccedil;evre Bakanlığından onay alınması zorunluluğunu getirmekte ve
ilgili Bakanlığın g&ouml;rev alanına girmektedir. &Ccedil;evre
Bakanlığı, &ccedil;evresel a&ccedil;ıdan maden işletmelerini
denetlemekle y&uuml;k&uuml;ml&uuml;d&uuml;r. Yine, Maden Kanunu gereği
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı&lsquo;na bağlı Maden İşleri Genel
M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml; maden işletmelerini denetlemek zorundadır.
Ancak iki Bakanlığın da g&ouml;revlerini yeterince yerine getirmediği bir
ger&ccedil;ektir. &Ouml;nceki h&uuml;k&uuml;metler gibi AKP iktidarının da
yıllardır uyguladığı madencilik ve &ccedil;evre politikalarının sonucu
olarak madenlerimiz yağmalanmış ve sağlıklı &ccedil;evrede yaşama
hakkı tehdit altında bırakılmıştır.<br />
<br />
Yaşanan olayda, &ccedil;evre k&ouml;ylerde yaşayan vatandaşlarımız
ciddi anlamda tedirgin olmuştur. &Ccedil;&uuml;nk&uuml;, sağlıklı ve
doğru bilgilendirmenin yapılmadığı bir ortamda yaşamlarının tehlikeye
d&uuml;şt&uuml;ğ&uuml; bilinciyle haklı olarak tepki
g&ouml;stermişlerdir. Bu olumsuz durumu gidermek ve gerekli &ouml;nlemleri
almak devlet yetkililerine d&uuml;şmektedir. &Uuml;lkemizde benzer
y&ouml;ntemlerle &uuml;retim yapan işletmeler bulunmaktadır. Yaşanan bu
durumdan dersler &ccedil;ıkarılmalı ve bu işletmelerde de gerekli
&ccedil;alışmalara zaman yitirilmeden başlanılmalıdır.<br />
<br />
Bu değerlendirmeler ışığında, K&uuml;tahya -
G&uuml;m&uuml;şk&ouml;y&lsquo;de ve genel olarak yapılması gerekenleri
kamuoyuyla bir kez daha paylaşmayı g&ouml;rev biliyoruz.<br />
<br />
- İşletmede uzmanlarca risk analizi yapılmalı ve &ouml;nlenemeyen
riskler varsa &uuml;retim yapılmamalı, faaliyet durdurulmalıdır.<br />
<br />
- Yeraltı suyu g&ouml;zlem kuyularından belli aralıklarla su
&ouml;rnekleri alınarak incelenmeli ve sonu&ccedil;ları
a&ccedil;ıklanmalıdır.<br />
<br />
- Atık havuzlarından siyan&uuml;r sızıntısı olup olmadığı,
alınacak toprak &ouml;rneklerinden araştırılmalı ve sonu&ccedil;ları
kamuoyuyla paylaşılmalıdır.<br />
<br />
- Baraj &ccedil;evresinde havada Hidrojen Siyan&uuml;r (HCN) ve Hidrojen
S&uuml;lf&uuml;r (H2S) gazlarının &ouml;l&ccedil;&uuml;m&uuml; yapılmalı
ve sonu&ccedil;ları a&ccedil;ıklanmalıdır.<br />
<br />
- Atık depolama barajındaki ağır metal &ouml;l&ccedil;&uuml;m
sonu&ccedil;ları a&ccedil;ıklanmalıdır.<br />
<br />
- Siyan&uuml;rl&uuml; atıkların atık havuzu dışına sızmaları mutlaka
&ouml;nlenmelidir.<br />
<br />
- Atık havuzları duvarlarının g&uuml;&ccedil;lendirilme
&ccedil;alışmalarına devam edilmelidir.<br />
<br />
- Yapılan yedek havuzun, kil ve jeomembran kaplama &ccedil;alışmaları
acilen bitirilmeli ve devreye alınmalıdır.<br />
<br />
- &Ccedil;evre İl M&uuml;d&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;nce yapılan denetimlerde
bu alanda uzman maden m&uuml;hendisi bulundurulmalı ve diğer uzmanlarla
birlikte &ccedil;alışması sağlanmalıdır.<br />
<br />
- Madencilik sekt&ouml;r&uuml;nde yapılan &Ccedil;ED projelerinde
g&ouml;rev alan ilgili m&uuml;hendislerin yanında maden m&uuml;hendisinin de
yer alması mevzuata konulmalıdır.<br />
<br />
- &Ouml;zelleştirmeler durdurulmalıdır.<br />
<br />
- Etkili ve yaygın bir idari &ouml;rg&uuml;tlenmeyle, kamusal denetimler
nitelik ve nicelik olarak artırılmalıdır.<br />
<br />
- &Ccedil;evre fakt&ouml;r&uuml; g&ouml;z ardı edilerek madencilik
faaliyetlerinin y&uuml;r&uuml;t&uuml;lmesi m&uuml;mk&uuml;n değildir.
Madencilik sekt&ouml;r&uuml;nde, &ccedil;evre dostu teknoloji ve
y&ouml;ntemlerin kullanılması, madencilik s&uuml;re&ccedil;lerinde ya da
sonrasında &ccedil;evrenin korunmasına ya da yenilenmesine y&ouml;nelik
&ouml;nlemlerin alınması bir zorunluluktur.<br />
<br />
- Madencilik sekt&ouml;r&uuml;n&uuml;n her alanında şeffaflık ve bilgi
akışı sağlanmalı, alınan kararlardan toplumun her kesimi
bilgilendirilmelidir.<br />
<br />
- Yerel halkın onayını almamış hi&ccedil;bir ekonomik girişimin
&uuml;lkeye yarar getirmesi beklenemez. Madencilik sekt&ouml;r&uuml;ne
ilişkin alınacak kararlarda ilgili y&ouml;re halkının da katılımı
sağlanmalıdır.<br />
<br />
- Anayasamızın 56.maddesi &quot;Herkes, sağlıklı ve dengeli bir
&ccedil;evrede yaşama hakkına sahiptir. &Ccedil;evreyi geliştirmek,
&ccedil;evre sağlığını korumak ve &ccedil;evre kirlenmesini &ouml;nlemek
Devletin ve vatandaşların &ouml;devidir.&quot; 168.maddesi ise
&quot;Tabi&icirc; servetler ve kaynaklar Devletin h&uuml;k&uuml;m ve
tasarrufu altındadır. Bunların aranması ve işletilmesi hakkı Devlete
aittir.&quot; demektedir. Bu anlamda, madenlerimizi kamu yararına işletmek
ve aynı zamanda &ccedil;evreyi korumak bir kamusal sorumluluk ve
g&ouml;revdir. Bu g&ouml;revlerin yerine getirilmemesinin hi&ccedil;bir
mazereti olmamalıdır.<br />
<br />
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.<br />
<br />
<strong>TMMOB<br />
MADEN M&Uuml;HENDİSLERİ ODASI<br />
Y&Ouml;NETİM KURULU<br />
14 Mayıs 2011, Ankara</strong></p>

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder