25 Mayıs 2011 Çarşamba

HKMO: İLLER BANKASI “A.Ş.” OLDU, ÇALIŞANLARIN HAKLARI RAFA KALDIRILIYOR!

<h1><a href=http://www.ivmedergisi.com/node/6747>HKMO: İLLER BANKASI
"A.Ş." OLDU, ÇALIŞANLARIN HAKLARI RAFA KALDIRILIYOR!</a></h1><p>
Harita ve Kadastro M&uuml;hendisleri Odası, İller Bankası &uuml;zerine 24
Mayıs 2011 tarihinde bir basın a&ccedil;ıklaması yaptı.<br />
<br />
<strong>İLLER BANKASI &quot;A.Ş.&quot; OLDU, &Ccedil;ALIŞANLARIN HAKLARI
RAFA KALDIRILIYOR!</strong><br />
<br />
İller Bankası, 26 Ocak 2011 tarihli 6107 sayılı kanun ile İller
Bankası Anonim Şirketi&lsquo;ne d&ouml;n&uuml;şt&uuml;r&uuml;ld&uuml; ve
kısa adı İlbank A.Ş. oldu. Ardından 23 Mart 2011&lsquo;de 7778 sayılı
T&uuml;rkiye Ticaret Sicili Gazetesinde, İlbank A.Ş&lsquo;nin Ana
S&ouml;zleşmesi yayımlandı. 4 Nisan 2011&lsquo;de ise, &quot;İller
Bankası Anonim Şirketi İnsan Kaynakları Y&ouml;netmeliği&quot;
y&uuml;r&uuml;rl&uuml;ğe girdi. İlbank A.Ş&lsquo;nin gerek yasası ve
gerekse Ana S&ouml;zleşmesi ve y&ouml;netmeliğinde, İller
Bankası&lsquo;nın kamusal kimliğinden ve g&ouml;rev anlayışından
sıyrılması yanında, İlbank &ccedil;alışanlarını şaşkına
&ccedil;evirecek nitelikte yasaklar, g&uuml;vencesizlikler ve keyfiliklerin
yer aldığı g&ouml;r&uuml;lmektedir.<br />
<br />
İller Bankası&lsquo;nın kamusal kimliğinden sıyrılması s&uuml;recine
sokulmasına y&ouml;nelik adımların atıldığı 2006 yılından bu yana,
Odamızca konuya ilişkin bir&ccedil;ok basın a&ccedil;ıklaması, basın
toplantıları, televizyon ve radyo programları yapılarak, &quot;Tasfiye
S&uuml;recinde İller Bankası Ger&ccedil;eği&quot; adlı kapsamlı bir
araştırmadan oluşan rapor ve kitabı hazırlandı. TBMM Plan ve
B&uuml;t&ccedil;e Komisyonu&lsquo;na, bankanın ortağı olan &uuml;&ccedil;
binin &uuml;zerindeki belediye&lsquo;ye, kamuoyuna, sendikalara ve diğer
kurum ve kuruluşlara ulaştırılan bu kitap ile İller Bankası&lsquo;na
sahip &ccedil;ıkma &ccedil;ağrısı yapılmıştı.<br />
<br />
1933 yılında belediyeler bankası olarak kurulan, daha sonra iller
bankası adını alan banka, Yerel-Y&ouml;netim Ortaklığı niteliğinde,
belediyelere ve yerel y&ouml;netimlere sağladığı d&uuml;ş&uuml;k faizli
krediler ve yaptığı her t&uuml;rl&uuml; teknik ve m&uuml;hendislik
desteği ile kamu ve toplum yararına hizmet &uuml;retimi yapmaktaydı.Reform
adına gidilen yapısal değişiklik sonucunda bankacılık kurallarına
tabi, &ouml;zel bir banka işlevi g&ouml;sterecek, uluslararası bankalardan
yerel y&ouml;netimlere bor&ccedil; para sağlayan aracı finans kuruluşuna
d&ouml;n&uuml;şt&uuml;r&uuml;ld&uuml;.Bankanın deneyimli ve yılların
birikimine sahip teknik kadrosu da bir &ccedil;ırpıda yok edilmektedir.<br
/>
<br />
Bug&uuml;n ise, İlbank A.Ş., &ccedil;alışanlarına dayattığı ana
s&ouml;zleşme ve y&ouml;netmeliği, bu yapısal değişikliğin bir
uzantısı olarak g&uuml;ndemdedir.<br />
<br />
İlbank &ccedil;alışanlarının tabi olacakları İlbank Ana
S&ouml;zleşmesinin beşinci b&ouml;l&uuml;m&uuml;nde, Banka Personeli, Mali
ve Sosyal Haklar hakkındaki 31. Maddesi&lsquo;nde belirtilen şudur:
&quot;Banka hizmetlerinin gerektirdiği g&ouml;revler 14.7.1965 tarihli ve
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa ve diğer kanunların
s&ouml;zleşmeli personel hakkındaki h&uuml;k&uuml;mlerine tabi
olmayan&nbsp; s&ouml;zleşmeli personel eli ile
y&uuml;r&uuml;t&uuml;l&uuml;r&quot;. Madde de ifade edildiği &uuml;zere,
banka &ccedil;alışanlarının tabi olacakları iş s&ouml;zleşmesinin,
i&ccedil;eriği ve şekli kurum tarafından belirlenecektir. Peki,
&ccedil;alışanların yaşamını ve geleceğini belirleyecek olan bu
s&ouml;zleşmeyi hazırlayacak olan y&ouml;netim kurulu nasıl
oluşmaktadır? Ana S&ouml;zleşmenin 18. maddesi g&ouml;stermektedir ki,
y&ouml;netim kurulu, İ&ccedil;işleri Bakanlığı ve Bakanlar
Kurulu&lsquo;nun belirlediği &uuml;yelerden oluşmaktadır. Bir diğer
değişle, Y&ouml;netim Kurulunun her &uuml;yesi, Bakanlıkların, yani
siyasal iktidarın denetiminde ve vesayetinde olacaktır.<br />
<br />
&bull; Y&ouml;netmelikte banka personeline verilen g&ouml;rev, kamu ve
toplum yararları ve &ccedil;ıkarları değil banka yararlarının &ouml;nde
tutulmasının istenmesidir. Bu anlayış bankanın kamusal kimliğinden
sıyrılmakta olduğunu g&ouml;stermektedir.<br />
<br />
&bull; Y&ouml;netmeliğin 35. maddesi, &quot;Ataması yapılan personel, bir
yıllık deneme s&uuml;reli ve ge&ccedil;ici olarak atanır&quot; demektedir.
Oysa 4857 Sayılı İş Kanunu&lsquo;nun 15. maddesi, taraflarca imzalanan
s&ouml;zleşmede deneme s&uuml;resinin en &ccedil;ok &quot;iki ay&quot;
olabileceğini ve bu deneme s&uuml;resinin toplu iş s&ouml;zleşmeleriyle
&quot;d&ouml;rt aya&quot; kadar uzatılabileceğini belirtmektedir. İlbank
&ccedil;alışanlarının bu yaptırım ile maruz kaldıkları şey,
&quot;g&uuml;vencesizlik&quot;tir. Deneme s&uuml;resinin uzatılması,
&ccedil;alışan i&ccedil;in belirsizliğin ve g&uuml;vencesizliğin uzaması
demektir.<br />
<br />
&bull; Y&ouml;netmelikteki bir diğer sorun &quot;s&ouml;zleşme
s&uuml;relerinin yenilenmesi&quot; hususundadır. Y&ouml;netmeliğin 35.
maddesi &quot;Personelle imzalanacak s&ouml;zleşmeler, takvim yılı
itibarıyla yıllık olarak d&uuml;zenlenir. S&ouml;zleşme s&uuml;releri
sona eren personelin hizmet s&ouml;zleşmeleri, fesih kararı
alınmadık&ccedil;a, meydana gelecek &uuml;cret artışından yararlanmak
suretiyle bir yıl s&uuml;reyle yenilenmiş sayılır&quot; demektedir.
Burada gizli olan fakat g&ouml;r&uuml;lmesi gereken &quot;keyfilik&quot;,
s&uuml;reli s&ouml;zleşmelerde ihtara gerek kalmadan direk
&ccedil;alışanın işine son verilebileceğidir.<br />
<br />
&bull; Bir diğer keyfilik ise, &quot;yer değiştirme esasları&quot;nda
g&ouml;r&uuml;lmektedir. Y&ouml;netmeliğin 43. maddesi, yer değiştirmeyi
yaratacak durumlar arasına &quot;.. İş g&uuml;c&uuml; ihtiyacındaki
değişimlerin karşılanması, Personelin nitelik ve yeteneklerine uygun
işlerde &ccedil;alıştırılması, inceleme ve soruşturma raporları, acil
hallerde sonradan d&uuml;zenlenecek raporlar gereği işlem
yapılması..&quot; gibi h&uuml;k&uuml;mleri de koymuştur. Buradaki sorun,
s&ouml;z&uuml; edilen durumların muğl&acirc;klığı ve belirsizliğidir.
Herhangi bir yer değiştirme, bu h&uuml;k&uuml;mlere &quot;uydurularak&quot;
m&uuml;mk&uuml;n hale getirilebilir durumdadır. &Ccedil;alışanın yerinin
değiştirilmesi &quot;keyfiliğe&quot; ve hatta &quot;manip&uuml;le
edilmeye&quot; olduk&ccedil;a a&ccedil;ık bir hale getirilmiştir.<br />
<br />
&bull; Bunların dışında y&ouml;netmelik, İlbank &ccedil;alışanlarına
&quot;siyasi faaliyette&quot; bulunma ve &quot;grev yapma&quot; yasağı
getirmektedir. Oysa &quot; İş Yasası&quot;nda grev yapma, sendika kurma ve
katılma, siyasi faaliyette bulunma gibi haklar bulunmaktadır.
Dolayısıyla, İlbank &ccedil;alışanlarına dayatılan bu anti-demokratik
y&ouml;netmelik, bu hakları tanımayan, &ccedil;alışanları
apolitikleştiren, evrensel hak arayış ve dayanışmayı &ouml;ld&uuml;ren
niteliktedir.<br />
<br />
&bull; İlbank A.Ş ye alınacak yeni personel ile ilgili olarak
belirlenecek y&ouml;ntem ve kriterler y&ouml;netim kuruluna
bırakılmaktadır. Keyfilik bir kez daha &ouml;ne &ccedil;ıkmaktadır.<br
/>
<br />
&bull; İller Bankası, şimdi mevcut Kanun ve Y&ouml;netmelik ile,
&uuml;lkenin en g&uuml;venilir kurumlarından biri olma vasfını yitirerek,
&ccedil;alışanlarına &quot;g&uuml;vencesizlik&quot; ve
&quot;keyfilik&quot; dayatan ve geleceklerini dolaylı olarak da olsa
&quot;siyasal iktidar&quot;ın iki dudağı arasındaki karara bırakan bir
kurum haline &ccedil;evrilmiştir. İller Bankası ve y&uuml;zlerce
&ccedil;alışanı, neo-liberal piyasa koşullarına teslim edilmektedir.<br
/>
<br />
&bull; S&ouml;zleşmeye tabi tutulanlar demokratik, adil ve
&ouml;zg&uuml;rl&uuml;k&ccedil;&uuml; olmayan bir y&ouml;netmelik ile karşı
karşıyadır. Belirsizlik ve geleceğin karamsarlığı derinleşen bir
huzursuzluğu ne yazık ki hakim kılmaktadır.<br />
<br />
1980 yıllardan itibaren uygulamaya konulan neoliberal politikalar
doğrultusunda reform adı altına yeni kimliğine kavuşan İlbank A.Ş,
yerel y&ouml;netim hizmetlerinin ticari alana
d&ouml;n&uuml;şt&uuml;r&uuml;lmesine &ouml;nc&uuml;l&uuml;k edecektir.
İlbank A.Ş. yerel y&ouml;netimlere uluslar arası finans
sekt&ouml;rlerinden bor&ccedil; para bularak yerel y&ouml;netimleri tahkim
yasası &ccedil;er&ccedil;evesinde dış sermayeye bağlı konuma
taşıyacağı g&ouml;r&uuml;lmektedir. Cari a&ccedil;ığın ve dış borcun
giderek y&uuml;kseldiği bir d&ouml;nemde dış borca bağımlılık daha da
artacaktır. Yerel y&ouml;netim hizmetleri k&uuml;resel sermayeye
sunulmaktadır.<br />
<br />
İller Bankasında yaşanılan s&uuml;re&ccedil; &ouml;zetle, kamusal hizmet
alanlarının tasfiyesinin yanında &ccedil;alışma yaşamındaki keyfilik,
g&uuml;vencesizlik, belirsizlik, karamsarlık, hak aramaya yasaklarla dolu
ileri bir s&uuml;recin hayata ge&ccedil;irilmesidir.<br />
<br />
İlbank A.Ş&lsquo;nin yarın &ccedil;ok farklı gelişmelere gebe olduğunu
şimdiden s&ouml;ylemekte yarar var.<br />
<br />
Saygılarımızla,<br />
<strong>TMMOB<br />
HARİTA VE KADASTRO M&Uuml;HENDİSLERİ ODASI<br />
MAYIS 2011</strong></p>
<p>
&nbsp;</p>
<p>
<em><strong>Kaynak: TMMOB</strong></em></p>

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder