22 Mart 2010 Pazartesi

Kamusal Bilgi Alanı Manifestosu

Kamusal Bilgi Alanı
Manifestosu

Kamusal Bilgi Alanı Manifestosu

Kamusal Bilgi Alanı Manifestosu, Avrupa Kamusal Bilgi
Alanı Tematik Ağı COMMUNIA bağlamında hazırlanmıştır.

Önsöz

Kitap, yalnızca bir kitap olarak yazara aittir, ama
düşünce olarak –kelimeler o kadar engin değildir-
insanlığa aittir. Bütün zihinler bunda söz sahibidir. Eğer
yazarın hakkı ve insan ruhunun hakkı olmak üzere iki haktan biri feda
edilecek olsaydı, yazarın hakkının feda edilmesi gerekirdi,
çünkü bizim tek önceliğimiz halkın
çıkarıdır ve halkın çıkarı her şeyden önce
gelmelidir. (Victor Hugo, Discours d'ouverture du Congrès
littéraire international de 1878
, 1878)

"Pazarlarımız, demokrasimiz, bilimimiz, ifade
özgürlüğü geleneklerimiz ve sanatımız, telif
haklarıyla korunan bilgi malzemelerinden çok,
kullanımı serbest malzemelerden oluşan bir Kamusal
Bilgi Alanı'a muhtaçtır.Kamusal Bilgi Alanı, iyi
olan ne varsa telif hakkı koruması altına alındıktan sonra geriye kalan
işe yaramaz artıklardan ibaret değildir. Kamusal Bilgi Alanı,
kültürümüzün yapı taşlarını
çıkardığımız yerdir. O, aslında,
kültürümüzün büyük bir
parçasıdır." (James Boyle, The Public
Domain
, s.40f, 2008)  

Kamusal Bilgi Alanı, telif hakkı koruması altında
olmadığı için ya da telif hakkı sahipleri bu engelleri kaldırmaya
karar verdiği için, genellikle telif hakkı korumasına tabi
kullanım ya da yeniden kullanıma ilişkin bütün kısıtlamaların
kaldırıldığı bilgi sermayesidir. Paylaşılan bilgilerimizle ve
kültürümüzle ifade edilen, öz-anlayışımızın
temelidir. Yeni bilgilerin ve yeni kültürel eserlerin ham
maddesidir. Kamusal Bilgi Alanı, bu hammaddelerin neredeyse sıfıra yakın
yeniden üretim maliyeti ile kullanılabilmesini ve toplumun
bütün üyelerinin bu hammaddeyi geliştirebilmesini sağlayan
koruyucu bir işleyiş rolünü üstlenir. Sağlıklı ve etkin
bir Kamusal Bilgi Alanının varlığı, toplumlarımızın sosyal ve
ekonomik refahı için son derece gereklidir. Kamusal Bilgi Alanı,
eğitim, bilim, kültürel miras ve kamusal bilgiler alanında
önemli bir rol oynamaktadır. Sağlıklı ve etkin bir Kamusal Bilgi
Alanı, Evrensel İnsan Hakları Beyannamesi'nin 27. Maddesi, 1.
Fıkrasında yer alan ilkelerden ("Herkes, topluluğun
kültürel faaliyetine özgürce katılmak, güzel
sanatları tatmak, ilim sahasındaki ilerleyişe iştirak etmek ve bundan
faydalanmak hakkını haizdir.") dünyadaki herkesin
yararlanabilmesini sağlamak için gerekli ön koşullardan birini
oluşturmaktadır.

Sayısal ağ tabanlı bilgi toplumu, Kamusal Bilgi Alanı
Kamusal Bilgi Alanı konusunu, telif hakları tartışmasının ön
saflarına taşımış bulunmaktadır. Kamusal Bilgi Alanı korumak ve
güçlendirmek için, bu gerekli kaynağın yapısı ve
görevi hakkında sağlam ve çağdaş bir anlayış geliştirmemiz
gerekmektedir. Bu Kamusal Bilgi Alanı Manifestosu, Kamusal Bilgi Alanı
kavramını tanımlamakta ve 21.yüzyılın başlangıcında sağlıklı
bir Kamusal Bilgi Alanı için gerekli ilkeleri ve kuralları ana
hatlarıyla özetlemektedir. Bu manifestoda Kamusal Bilgi Alanı, diğer
fikri mülkiyet hakları hariç olmak üzere (patent ve ticari
marka gibi) yalnızca telif hakları kanunu bağlamında değerlendirilecek
ve telif hakları kanunu ise telif hakları kapsamındaki ekonomik ve manevi
haklar ile (komşu haklar ve veritabanı hakları da dahil olmak üzere)
diğer ilişkili hakları kapsayacak şekilde en geniş açıdan
anlaşılmalıdır. Bu nedenle bu belgenin geri kalanında, telif hakları,
bu hakların hepsini kapsayan genel bir terim olarak kullanılacaktır. Bunun
yanı sıra, "eserler" terimi, veri tabanları, gösteriler
ve kayıtlar da dahil olmak üzere yukarıda tanımlanan ve telif
hakları kapsamında korunan bütün materyalleri kapsamaktadır.
Aynı şekilde "yazar" terimi de, fotoğrafçıları,
prodüktörleri, yayıncıları, ressamları ve oyuncuları
içine almaktadır.

21.Yüzyılda Kamusal
Bilgi Alanı

Bu Manifesto'da dile getirilen ve amaçlanan,
Kamusal Bilgi Alanı, telif hakkı koruması olmadan kullanılabilen
kültürel malzemeler olarak tanımlanmaktadır. Resmen Kamusal Bilgi
Alanında yer alan eserlere ek olarak, pek çok açıdan Kamusal
Bilgi Alanı gibi işleyen özel olarak oluşturulmuş bir ortak alan
yaratılarak cömert koşullar altında bireyler tarafından
gönüllü olarak paylaşılan çok değerli eserler de
vardır. Ayrıca, bireyler, adil ve dürüst kullanım ve telif
hakları içersinde yeralan istisnalar ve kısıtlamalar ile telif
haklarıyla korunan pek çok eseri de kullanabilmektedir. Kendi
kültürümüze ve kültürel mirasımıza erişimi
arttıran bu kaynakların hepsi son derece önemlidir ve toplumun,
paylaşılan bilgilerimiz ve kültürümüzden tam olarak
faydalanabilmesi için hepsinin etkin bir biçimde korunması
gerekmektedir.

Kamusal Bilgi Alanı

Yapısal Kamusal Bilgi Alanı, Kamusal Bilgi Alanı
kavramının özünü oluşturur ve mevcut kanunlar tarafından
getirilen telif hakkı kısıtlamaları olmadan kullanılabilen
paylaşılmış bilgilerimiz, kültürümüz ve
kaynaklarımızdan oluşur. Yapısal Kamusal Bilgi Alanı, özellikle iki
farklı malzeme ya da eser sınıfından oluşmaktadır:

  1. Telif hakları koruması sona ermiş yazarların
    eserleri.
    Telif hakkı, yazarlara tanınan geçici bir haktır. Bu
    geçici koruma sona erdiğinde, bütün yasal sınırlamalar da
    ortadan kalkar. Bazı ülkelerde bu durum yazarın daimi manevi
    haklarına bağlı olarak değişir.

  1. Telif hakkı korunması altında olmayan temel
    ortak bilgi alanı.
    Özgün eser olarak değerlendirilmediği
    için telif hakkıyla korunmayan eserler veya bu tür bir korumadan
    hariç tutulmuş eserler (örneğin bir eserde nasıl
    tanımlandığına, açıklandığına, anlatıldığına veya
    işlendiğine bakılmaksızın, veriler, gerçekler, fikirler,
    prosedürler, süreçler, sistemler, operasyon yöntemleri,
    kavramlar, prensipler ve/veya keşifler ile yasalar ve adli ve idari
    kararlar). Temel ortak alan, toplumlarımızın işleyişinin kısıtlı bir
    süre için de olsa herhangi bir şekilde yasal sınırlamalar
    altında ezilmesinin engellenmesi açısından çok
    önemlidir.

Yapısal Kamusal Bilgi Alanı, telif haklarıyla korunan
yazarların haklarına zaman içinde bir denge getirmiştir ve
toplumlarımızın kültürel belleği ve bilgi tabanı için
gereklidir. 20. Yüzyılın ikinci yarısında, burada belirtilen iki
unsur, telif hakkı süresinin uzatılması ve yasal koruma
amaçlı telif hakkı korumasına benzer yeni rejimlerin getirilmesi
nedeniyle giderek zorlanmıştır.

Gönüllü Ortak Alanlar ve Kullanıcı
Yetkisi

Kamusal Bilgi Alanının yapısal temeline ek olarak,
bireylerin telif hakkı koruması altında olan eserlerle özgürce
etkileşim içine girebilmesini sağlayan başka önemli kaynaklar
da vardır. Bu kaynaklar, telif haklarının, toplumun belli
ihtiyaçlarına ve yazarların gönüllü tercihlerine
müdahale etmesini engellemeyecek, mevcut kültür ve
bilgilerimiz için bir "nefes alma alanı"nı temsil eder.
Bu kaynaklar, telif haklarıyla korunan eserlere erişimi arttırırlarken,
bazıları bu erişimi, belli kullanım biçimleri için
koşullara bağlı hale getirmekte veya belli kullanıcı sınıflarının
erişimini kısıtlamaktadır:

  1. Hak sahiplerince gönüllü olarak
    paylaşılan eserler.
    Yaratıcılar, eserlerinin kullanımına ilişkin
    kısıtlamaları ya kendileri özgür lisans vererek ya da eserlerini
    başkalarının da hiçbir kısıtlama olmadan kullanabilmesi
    için diğer yasal araçlardan faydalanarak veya eserlerini
    Kamusal Bilgi Alanında sunarak kaldırabilirler. Özgür lisanslama
    tanımları için, özgür yazılımların tanımına href="http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html"> color="#0000ff">http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html
    adresinden, özgür kültürel eserlerin tanımına  href="http://freedomdefined.org/Definition"> color="#0000ff">http://freedomdefined.org/Definition
    adresinden ve açık bilgi tanımına href="http://opendefinition.org/1.0/"> color="#0000ff">http://opendefinition.org/1.0/adresinden
    ulaşabilirsiniz.





  1. Adil ve dürüst kullanma, telif
    haklarına getirilen istisnalar ve kısıtlamalar sonucu oluşturulmuş
    kullanıcı yetkileri.
    Bu yetkiler, Kamusal Bilgi Alanının ayrılmaz
    bir parçasıdır. Bunlar, temel sosyal kurumların düzgün
    işlemesini sağlayarak ve özel ihtiyaçları olan bireylerin
    sosyal katılımına olanak vererek paylaşılan
    kültürümüze ve bilgilerimize yeterince erişebilmelerinin
    mümkün olmasını sağlar.

Kamusal Bilgi Alanı, eserlerin gönüllü
paylaşılması, adil ve dürüst kullanma ve telif hakları
içersinde getirilen istisnalar ve kısıtlamaların hepsi, tüm
toplumun yararlanması için yenilik ve kültürel katılıma
olanak vermek amacıyla, herkesin paylaşılan kültüre ve bilgilere
erişebilmesini sağlamak için önemli katkılarda bulunur.
İşte bu nedenle Kamusal Bilgi Alanın hızlı teknolojik ve sosyal
değişimlerin yaşandığı bu dönemdeki kilit rolünü yerine
getirmeye devam edebilmesi için her iki biçiminde de
varlığını etkin biçimde sürdürmesi önemlidir.

Genel İlkeler

Hızlı teknolojik ve sosyal değişimlerin yaşandığı
bir dönemde, Kamusal Bilgi Alanı, kültürel katılım ve
sayısal yenilik alanında temel bir görevi yerine getirmektedir ve bu
nedenle Kamusal Bilgi Alanının varlığı etkin bir biçimde
sürdürülmelidir. Kamusal Bilgi Alanın etkin bir
biçimde sürdürülebilmesi için bir dizi genel
ilkenin göz önünde bulundurulması gerekir. Aşağıdaki
ilkeler, Kamusal Bilgi Alanına dair anlamlı bir anlayış geliştirip bunu
sürdürmek ve Kamusal Bilgi Alanının ağ tabanlı bilişim
toplumunun teknolojik ortamında düzgün şekilde işlemeye devam
edebilmesini sağlamak için gereklidir. Yapısal Açık
Alan'a ilişkin genel ilkeler şunlardır:

  1. Kamusal Bilgi Alanı, genel
    düzendir
    , telif hakkı koruması istisnadır:Telif hakları
    koruması yalnızca özgün ifade biçimlerine sağlandığı
    için, dünya genelinde herhangi bir zamanda üretilen
    verilerin, bilgilerin ve fikirlerin pek çoğu Kamusal Bilgi
    Alanı'a aittir. Telif hakkı koruması kapsamına girmeyen bilgilere
    ek olarak, Kamusal Bilgi Alanı, telif hakkı koruması biten eserler ile de
    her sene genişlemektedir. Telif hakkı koruması için aranan şartlar
    ve telif hakları korumasının sınırlı süresinin birleşik
    uygulaması, Kamusal Bilgi Alanının zenginliğine katkıda bulunarak,
    paylaşılan kültürümüze ve bilgimize erişimi
    sağlamaktadır.

  1. Telif hakkı koruması, yazarın fikri
    emeğinin korunması ve ödüllendirilmesi ile
    kültürün ve bilginin yayılmasında kamu çıkarının
    gözetilmesi arasında makul bir uzlaşmaya varılıncaya kadar
    geçerli olmalıdır.
    Ne yazar açısından ne de halkın
    geneli açısından fazla uzun süreli telif hakkı korumasını
    makul gösterebilecek hiçbir (tarihsel, ekonomik, sosyal ya da
    başka herhangi bir) geçerli sav bulunmamaktadır. Yazarlar, fikri
    emeklerinin meyvesini almalı, ancak halk da, bu eserleri özgürce
    kullanabilmekten uzun yıllar boyunca mahrum edilmemelidir.

  1. Kamusal Bilgi Alanında olan Kamusal Bilgi Alanında
    kalmalıdır.
    Eserlerin teknik kopyaları üzerinde münhasır
    kontrol talep ederek veya bu tür eserlerin teknik kopyalarına erişimi
    kısıtlayan teknik koruma önlemleri kullanılarak Kamusal Bilgi
    Alanında yer alan eserler üzerinde tekrar münhasır kontrol
    kurulmamalıdır.

  1. Kamusal Bilgi Alanı'da yer alan bir
    eserin
    sayısal kopyasının yasal kullanıcısı, bu tür
    eserleri özgürce (yeniden) kullanma, kopyalama veya değiştirme
    hakkına sahip olmalıdır.
    Bir eserin Kamusal Bilgi Alanında yer
    alıyor olması, o eserin halka açık olması gerektiği anlamına
    gelmez. Kamusal Bilgi Alanında yer alan fiziki eserlerin sahipleri, bu
    tür eserlere erişimi kısıtlama hakkına sahiptir. Ancak bir esere
    erişim hakkı verildikten sonra, bu tür eserlerin yeniden
    kullanılması, değiştirilmesi veya çoğaltılmasına ilişkin
    herhangi bir yasal kısıtlama olmaması gerekir.

  2. Kamusal Bilgi Alanındaki eserlere erişimi ve bu
    eserlerin yeniden kullanılmasını sınırlayan sözleşmeler ve teknik
    koruma önlemlerinin yaptırımı olmamalıdır
    . Bir eserin
    Kamusal Bilgi Alanında olması, o eseri yeniden kullanma, değiştirme ve
    çoğaltma hakkını garanti altına alır. Buna adil ve
    dürüst kullanım ile istisnalar ve kısıtlamalardan doğan
    kullanıcı yetkileri de dahildir. Böylelikle, bu hakların
    sözleşmelerle veya teknik araçlarla kısıtlanmaması
    sağlanır..

Ayrıca, yukarıda tanımlanan gönüllü
ortak alan ve kullanıcı yetkilerinin özünde aşağıdaki ilkeler
yer alır:

  1. Telif haklarından gönüllü olarak
    feragat edilmesi ve telif haklarıyla korunan eserlerin paylaşılması,
    telif hakkı
    münhasiriyeti kapsamındaki yasal
    uygulamalardır.
    Eserlerinin telif haklarıyla korunması hakkına sahip
    pek çok yazar, bu hakları bütünüyle kullanmayı tercih
    etmemekte veya bu haklardan tümüyle feragat etmek istemektedir.Bu
    tür eylemler gönüllü olduğu sürece, telif hakkı
    münhasiriyeti kapsamındaki yasal uygulamalardır ve bunlar,
    hiçbir kanun, tüzük ya da manevi haklar da dahil olmak
    üzere başka hiçbir işleyiş aracılığıyla
    engellenmemelidir.

  1. Telif hakları ve kamu çıkarı arasındaki
    temel dengenin etkinliğini sağlamak
    için adil ve
    dürüst kullanım ve telif istisnaları ve kısıtlamalar
    etkin bir şekilde sürdürülmelidir.
    Bu işleyişler,
    mevcut telif hakları sistemi içerisinde nefes alacak bir alan
    oluşturan kullanıcı yetkilerini yaratır. Gerek teknolojik gerekse sosyal
    değişikliklerin söz konusu hızı göz önünde
    bulundurulduğunda, bu işleyişlerin temel sosyal kurumların işlerliğini
    ve özel ihtiyaçları olan insanların sosyal katılımını
    sağlayabilmeye devam edebilmeleri önemlidir. Bu nedenle adil ve
    dürüst kullanım ve telif haklarına getirilen istisnalar ve
    kısıtlamalar, doğası itibariyle evrimsel olarak yorumlanmalı ve kamu
    çıkarına göre sürekli olarak uyarlanmalıdır.

Bu genel ilkelere ek olarak, Kamusal Bilgi Alanına
ilişkin bir dizi başka konunun da derhal ele alınması gerekmektedir.
Aşağıdaki öneriler, Kamusal Bilgi Alanını korumayı ve Kamusal
Bilgi Alanı uygulamasının anlamlı bir şekilde
sürdürülebilmesini sağlamayı amaçlamaktadır. Bu
öneriler, telif hakları konusunun geneli için geçerli
olmakla birlikte, özellikle eğitim, kültür,
kültürel miras ve bilimsel araştırmalar alanına ilişkindir.

Genel Öneriler

  1. Telif hakkı koruma süresi
    kısaltılmalıdır.
    Telif hakkı koruma süresinin aşırı uzun
    oluşu ve formalite eksikliği, paylaşılan bilgilere ve kültüre
    erişim için son derece zararlıdır. Üstelik, bu uygulama
    sonucunda ne yazarların kendi kontrolleri altında olan ne de Kamusal Bilgi
    Alanının bir parçası olabilen ve her iki şekilde de
    kullanılamayan "yetim eser" sayısı artar. Bu nedenle, yeni
    eserler için, telif hakkı korumasının süresi, daha makul bir
    süreye çekilmelidir.

  1. Telif hakkı korumasının kapsamı üzerinde
    yapılacak her değişikliğin Kamusal Bilgi Alanı üzerindeki etkileri
    göz önünde bulundurulmalıdır (korunma altına
    alın
    abilecek konular-eserlere ilişkin yeni tanımlar veya
    münhasır hakların genişletilmesi de dahil olmak üzere).
    Telif hakkı korumasının kapsamında yapılacak herhangi bir
    değişiklik, halihazırda koruma altında olan eserleri de kapsayacak
    şekilde geriye dönük olarak uygulanmamalıdır. Telif hakkı,
    paylaşılan kültür ve bilgilerimizin Kamusal Bilgi Alanında yer
    alabilmesini sınırlı bir süre için engelleyen bir istisnadır.
    20. Yüzyılda telif haklarının kapsamı, telif haklarını elinde
    tutan küçük bir sınıfın çıkarlarını
    gözetmek için kamu çıkarının pahasına önemli
    ölçüde genişletilmiştir. Bunun sonucunda, paylaşılan
    kültür ve bilgilerimizin büyük çoğunluğu, telif
    hakkı ve teknik kısıtlamaların arkasında hapsolmuştur. Bu durumun en
    azından daha da kötüleşmesine engel olunmalı ve gelecekte olumlu
    bir yaklaşımla iyileştirilmesine çalışılmalıdır.

  1. Bir eserin, yaratıldığı ülkede
    yapısal Kamusal Bilgi Alanın
    a dahil edilmesi uygun
    görülmüşse
    , bu eserin dünyadaki diğer
    bütün ülkelerde de yapısal Kamusal Bilgi Alanının bir
    parçası olarak kabul edilme
    si gerekir. Bir ülkede bir
    eser, özgünlük koşulunu yerine getiremediği için ya
    da telif hakkı koruma süresi dolduğu için telif hakkı
    kapsamına girmiyorsa ve bu nedenle de telif hakkı korumasından
    yararlanamıyorsa, bu materyali yapısal Kamusal Bilgi Alanından
    çıkarabilmek amacıyla, başka bir ülkede aynı eser için
    telif hakkı koruması talep etmek (yazar da dahil olmak üzere)
    hiç kimse için mümkün olmamalıdır.

  1. Kamusal Bilgi Alanına ait eserlere
    el koymak için yapılan her hangi bir
    kötü niyetli veya yanıltıcı girişim yasalarla
    cezalandırılmalıdır.
    Kamusal Bilgi Alanının
    bütünlüğünü korumak ve Kamusal Bilgi Alanına ait
    eserlerin kullanıcılarını, doğru olmayan, aldatıcı beyanlardan
    korumak için, Kamusal Bilgi Alanına ait eserler üzerinde
    münhasır hak talep etmek amacıyla gerçekleştirilen her
    türlü sahte ve yanıltıcı girişim, yasadışı ilan
    edilmelidir.

  1. Kamusal Bilgi Alanına ait eserler
    üzerinde yeniden
    münhasır hak sahibi olmak için
    başka hiçbir fikri mülkiyet hakkı kullanılmamalıdır.
    Kamusal Bilgi Alanı, telif hakkı sisteminin iç dengesinin
    ayrılmaz bir parçasıdır. Bu iç denge, telif
    hakkının haricinde kalan yönetmelikler aracılığıyla söz
    konusu eserler üzerinde münhasır bir hak iddia etmek veya hak
    sahibi olmak için yapılan girişimlerle bozulmamalıdır.

  1. "Yetim eserleri" ve artık ticari
    olarak
    elde edilemeyen basılı eserleri (örn, baskısı
    tükenmiş eserler gibi) toplum tarafından yeniden kullanılabilir hale
    getirmenin pratik ve etkili bir yolu olması gerekir
    . Telif hakkı
    korumasının kapsamı ve süresinin genişletilmesi ve yabancı eserlere
    ilişkin formalitelerin yasaklanması, ne kendi yazarlarının kontrolü
    altında olabilen ne de Kamusal Bilgi Alanına dahil olabilen çok
    sayıda yetim eser yaratmıştır. Mevcut yasalar nedeni ile bu eserlerin, ne
    kendi yazarlarına ne de topluma bir yarar sağlayamadığı göz
    önünde bulundurulursa, bu eserlerin bir bütün olarak
    yeniden toplum tarafından verimli bir şekilde kullanılabilir hale
    getirilmesi gerekir.

  1. Kültürel mirastan sorumlu kurumlar,
    Kamusal Bilgi Alanı eserlerinin etkin bir şekilde
    etiketlenmesi ve korunması için özel bir sorumluluk
    üstlenmelidir.
    Kâr amacı gütmeyen kültürel
    mirastan sorumlu kurumlar, yüzyıllardır paylaşılan bilgi ve
    kültürümüzü korumakla görevlendirilmişlerdir.
    Bu görevin bir parçası olarak, bu kurumlar, Kamusal Bilgi
    Alanına ait eserleri etiketleyerek, koruyarak ve ücretsiz olarak
    kullanılabilmeleri için tüm topluma sunmalıdırlar.

  1. Eserlerin gönüllü paylaşımını
    veya Kamusal Bilgi Alanın
    a dahil edilmesini engelleyen herhangi bir
    yasal engel olmamalıdır. Her iki seçenek de telif hakkı
    korumasının getirdiği münhasır hakların yasal uygulamaları olup,
    temel kültürel ürünlere ve bilgilere erişim sağlanması
    ve yazarların isteklerine saygı duyulması açılarından
    büyük önem taşımaktadır.

  1. Telif hakkıyla korunan eserlerin ticari
    amaçlı olmayan kişisel kullanımı mümkün kılınmalı ve
    bu amaçlı kullanım için
    yazara sağlanabilecek
    alternatif tazminat yöntemleri araştırılmalıdır.
    Her ne kadar
    eserlerin ticari bir amaç gütmeden, kişisel amaçlı
    kullanımı bireylerin kendi kişisel gelişimleri için gerekli olsa
    da, telif hakları içersinde yeni kısıtlamalar ve istisnalar
    belirlenirken ya da geçmiş kısıtlamalar ve istisnalar
    değiştirilirken yazarların konumunu da göz önünde
    bulundurmak gereklidir.

Kaynak: http://www.publicdomainmanifesto.org

Not: Sitedeki çeviride bazı yerlerde özgür
yerine ücretsiz kullanımları görüldüğü
için tarafımızdan bu temel hata düzeltilmiştir (İvme Dergisi
Bilişim Grubu).

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder