Hekimlere, İşyeri
Hekimlerine ve Kamuoyuna Duyuru!
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından özel
şirketlere eğitim kurumu ve işyeri ortak sağlık ve güvenlik birimi
yetkisi verilmesine, bu şirketlerin verdiği eğitimlerin
sertifikalandırılması ve işyeri hekimlerinin yine bu işletmelerde
yenileme eğitimlerine tâbi tutulmalarına; bu işlemler için
belirsiz ücretler talep edileceğine yönelik düzenlemeler
açıkça hukuka aykırıdır.
HEKİMLERE, İŞYERİ HEKİMLERİNE VE KAMUOYUNA DUYURU
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından 27 Kasım
2010 tarihinde yayınlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri
Yönetmeliği ile İşyeri Hekimlerinin Görev, Yetki, Sorumluluk ve
Eğitimleri Hakkında Yönetmelik temel olarak 15 Ağustos 2009 tarihinde
yürürlüğe girmiş olan İşyeri Sağlık ve Güvenlik
Birimleri ile Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimleri Hakkında
Yönetmelik ile aynı yaklaşıma sahiptir.
Bilindiği üzere 15 Ağustos 2009 tarihli Yönetmelik’in pek
çok hükmünün yürütmesi, Türk Tabipleri
Birliği ve Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği tarafından
açılan davalarda verilen kararlarla durdurulmuştur.
Anılan Kararlarda, asıl olarak dayanak yasal düzenlemenin
Çalışma Bakanlığına işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanı
eğitimi vermek üzere özel şirketleri yetkilendirme hakkı
vermediği; Anayasanın 130. maddesi de dikkate alındığında bu eğitimin
asıl olarak kuruluş yasasında açık hüküm bulunan kamu
kurumları ile üniversiteler tarafından verilebileceği
belirtilmiştir. Ayrıca, Danıştay Kararıyla iptal edilen Yönetmelik
hükümlerine göre Bakanlıkça verilen ve bu nedenle
dayanaksız ve hukuka aykırı hale gelen sertifikaların geçerli
olduğu yolundaki hükümler de hukuka aykırı bulunarak
yürütmesi durdurulmuştur.
Her ne kadar, bir torba yasa içine konularak çıkartılan İş
Yasası hükümleri ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Yasa’ya eklenen bir
fıkra ile Danıştay Kararlarında belirtilen yetkisizlik hali aşılmaya
çalışılmakta ise de; 6009 sayılı torba yasa ile getirilen
düzenlemelerin yetersizliğinin yanı sıra Anayasa’ya
aykırılığı karşısında 27 Kasım 2010 tarihinde yayınlanan
yönetmeliklerin de hukuka aykırı olduğu anlaşılmaktadır. Diğer
taraftan, 6009 sayılı Yasa’nın bu Yönetmeliklere dayanak
yapılan maddelerinin Anayasa’ya aykırı olduğu savıyla iptali ve
yürütmesinin durdurulması için Anayasa Mahkemesi’ne
başvurulmuştur.
Kısaca belirtmek gerekirse; işyeri hekimi hizmet süresinin
yetersizliği, mesleki bağımsızlığı sağlayacak etkin
düzenlemelerin bulunmaması, yönetmelik ekinde düzenlenen
sözleşmede asli unsur olan ücretin bulunmaması, bir kısım
işyeri hekimliği sertifikalarının geçerliliğinin tanınmaması
gibi hukuka aykırı hükümlerin yanı sıra; yeni
yönetmeliklerle Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
tarafından özel şirketlere eğitim kurumu ve işyeri ortak sağlık ve
güvenlik birimi yetkisi verilmesine, bu şirketlerin verdiği
eğitimlerin sertifikalandırılması ve işyeri hekimlerinin yine bu
işletmelerde yenileme eğitimlerine tâbi tutulmalarına; bu işlemler
için belirsiz ücretler talep edileceğine yönelik
düzenlemeler açıkça hukuka aykırıdır.
Bütün bunlardan başka önemle hatırlatmak isteriz ki 6023
sayılı Yasanın 5. maddesi uyarınca hekimlerin mesleki etkinliklerine
ilişkin olarak tabip odalarının denetim ve onay hakkını ortadan
kaldıran bir düzenleme söz konusu olmayıp; mevcut uygulama aynı
şekilde sürdürülecektir.
Bu çerçevede, hukuka, Anayasa’ya ve yargı kararlarına
aykırı söz konusu Yönetmeliklerin yürütmesinin
durdurulması ve iptali için gerekli dava, en kısa zamanda
tarafımızdan açılacaktır.
Diğer taraftan, işyeri hekimliği temel ve bilgi yenileme eğitimlerini de
içeren açıklamalar en kısa zamanda tarafımızdan ayrıca
yapılacak olup meslektaşlarımızın bu tarihe kadar herhangi bir
girişimde bulunmamaları, ileride bir mağduriyet yaşamamaları
bakımından, uygun olacaktır.
Önemle duyururuz.
Kaynak: ttb.org.tr
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder